16 751 läst ·
3 svar
17k läst
3 svar
Bygger ny trapp, bra steghöjd och längd? HJÄLP,
Hej!
Vi bygger en ny trappa inomhus.
Jag hade först tänkt mig en steghöjd på 18,3cm och stegplan på 25cm plus 2,5cm nos. (14 plan, 15 stigningar)
MEN tyvärr räknade jag lite fel
:banghead: när vi kapade till sidostyckena så nu ligger vi på en steghöjd på 19,6cm och stegplan på 24,1cm plus trappnos.
Höjden från golv till golv är 274,5cm, längden på trappen är 3,14 ( jag hade plats för upp till 3,5 meter)
Det blir 13 plan i trappen. 14 sättsteg. Bredden ca 110cm.
Vad tror ni, kan detta fungera? Eller ska vi kapa till nya sidostycken... (Vi kör med limträbalk,)
Vi bygger en ny trappa inomhus.
Jag hade först tänkt mig en steghöjd på 18,3cm och stegplan på 25cm plus 2,5cm nos. (14 plan, 15 stigningar)
MEN tyvärr räknade jag lite fel
Höjden från golv till golv är 274,5cm, längden på trappen är 3,14 ( jag hade plats för upp till 3,5 meter)
Det blir 13 plan i trappen. 14 sättsteg. Bredden ca 110cm.
Vad tror ni, kan detta fungera? Eller ska vi kapa till nya sidostycken... (Vi kör med limträbalk,)
Administrator
· Skåne
· 8 670 inlägg
Här är tips om hur en bra trappa bör vara utformad:
https://www.byggahus.se/renovera/trappan-bade-smycke-och-nodvandigt-ont
https://www.byggahus.se/renovera/trappan-bade-smycke-och-nodvandigt-ont
Stegdjupet bör vara minst 250 mm i gånglinjen. Många arkitekter använder en lathund för beräkning av bekvämlighet i trappor: 2 steghöjder + stegdjupet = 630 mm. Formeln visar att om man väljer ett större stegdjup ska man minska steghöjden för att få en bekväm trappa att gå i. Steghöjden ska dock aldrig överstiga 200 mm.
Arkitekt Lars Einar Eriksson gjorde 1957 en egen ”bekvämlighetskurva” för trappor som används på arkitektkontoren än i dag. Han mätte steghöjd och stegdjup på trappor som han upplevde som bekväma samtidigt som han byggde försökstrappor. På den kurvan kan man se att vid ett stegdjup på 250 är den mest bekväma steghöjden 170 mm. Kurvan gäller raka trappor i offentlig miljö.
Tack för tipsen.
Om man använder Larsbjs formel bör det ju fungera då? en steglängd= 241 plus 2 höjder 196 = 633,
Men sen har jag läst nånstans att en steghöjd runt 17cm är bra och plan som är 25cm breda är bra.
En innertrapp bör aldrig ha högre steghöjd än 20cm, men då det är väldigt nära 20cm upplevs det då som väligt höga steg?
Om man använder Larsbjs formel bör det ju fungera då? en steglängd= 241 plus 2 höjder 196 = 633,
Men sen har jag läst nånstans att en steghöjd runt 17cm är bra och plan som är 25cm breda är bra.
En innertrapp bör aldrig ha högre steghöjd än 20cm, men då det är väldigt nära 20cm upplevs det då som väligt höga steg?
Klicka här för att svara