När vi tog bort panelen i hallen visade det sig att förra ägaren lagt golvet efter den var satt. Detta gör att det nu blivit en stor glipa mellan golvet och väggen. Vi måste därmed sätta 13mm gipsskivor på väggen. Min fråga: Hur gör man med eluttagen? Kan man flytta ut dem? Hur mäter man ut hål i gipset för uttagen på bästa sätt?

Det finns ett slags verktyg som man stoppar i eldosan med en pigg i... sedan lägger man mot gipsskivan och får ett märke i den som man kan borra efter. Finns även någon som är magnetisk (tror jag).
Eluttagen kan flyttas ut med hjälp av längre skruv samt distansring till dosa.
Jag tror att man ska märka ut gips med tomma eldosor och ej med kablar i.

Gärna holefinder som är den magnetiska men annars så kan man trixa till det såsom följande...

* Dra ut skruvarna i dosan en bit
* Sätt tusch på skallarna
* Tryck till med gipsskivan mot dem.
* Vrid så att skruvarna har vridit sig 90 grader och gör om ovan.
Sen utgår jag från att man förstår vad man gör med märkningarna?

/Kent

Låna/köp "hole in one" (magnetiska), ena delen sätts i dosan (med/utan trådar i) och sökaren förs utanpå skivan när sökaren kommer framför enheten i dosan så fastnar sökaren sedan är det bara att borra med dosfräsen

D09
Har du en krysslaser hemma så fixera denna i centrum av hålet, sen e det bara o montera skivan o borra upp.... Har man sparkat till lasern så blir det iofs inte snyggt ;)

Holefinder är ett bra förslag :)

Om man köper en dosfräs, som ju är bra att ha när man ska borra ur gipskivan, så följer det med en plastgrej som man kan sätta i dosan. Denna plastgrej har ett tydligt centrum. Jag mätte till detta centrum och överförde måttet till gipskivan och borrade. Behövde alltså inte lyfta dit skivan innan, som med de andra metoderna. Funkade fint för mig.

Det finns distansringar att sätta i dosorna, så att de når ut till den nya nivån.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.