Hade gärna tagit emot tips på hur man lättast riktar upp yttertak när man byter takbeläggning.

Taket på stallbyggnaden måste åtgärdas.
Det ser ut som så här:
Stallgyggnad 100 år gammalt.
På friska takstolar och bärläkt finns ett gammalt spåntak.
Ovanpå detta har man lagt för ca 50-70 år sedan ströläkt (ca 15x45) och bärläkt (ca 25x45) och sedan veberödspannor.
Tyvärr har inte takstolarna och bärläkten för spånet varit så värst rakt. Det har läkt in och nu som snabbåtgärd har jag lappat till och förskt rikta på det stället som läckte.
När vi såg inåtbuktnignen på taket först trodde vi att det behövdes ett stöd under taket på insidan - som snabbåtgärd. Men det visade sig efter en titt uppe på loftet att bärläkten var friska, torra och stuva. Så felet måste finnas ovanpå spåntaketa under takpannorna och så var det oxå.

Men hela takbeläggningen måste bytas ut och riktas inom de närmaste åren.
Allt jobb måste vi göra själva =O)

Min fråga är om det finns några knep! Hur gör halvproffsen som inte har tillgång till superinstrument. Hur får man ett underlag som är vågigt att bli rakt.... Jag märkte att det inte var så lätt som jag föreställt mig innan.
Vi planerar att lägga på antigen de gamla pannorna eller byta till plåt.

• Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Använd murarsnöre, börja med att räta nocken, kolla nedböjningen mot takfot, sedan jobbar man sig nedåt. Palla upp med små masonitebitar under ströläkten så brukar det bli bra.

• Gilla
Kack3
  • Laddar…
Bra tips om murarsnöre! Tack!

Bara för att jag hänger med rätt - det är alltså ströläkten man riktar upp? När du skriver "kolla nedböjningen mot takfot".

Räta upp nocken är inga konstigheter - man spänner ett snöre mellan de sista takstolarna (gavlarna) i princip?

Gud - hur ska man kunna jobba på HELA taket på 45 graders vinkel?
Nu hade vi turen att ha hönsgården precis nedanför och kunde lätt lägga upp plank ovanför den!

Ett tak kan vara snett åt alla håll, tar ni en sida och rätar nocken så bör ni också räta takfoten. Sedan ser ni hur mycket takstolarna bågnar, om ni pallar strö eller bärläkt spelar egentligen ingen roll, bara bärläkten blir hyfsat rak.
Men nocken måste vara rak enligt min mening.

Ha en bra ställning upp till takfot så löser ni det på några dagar.

Toppen. Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.