Jag har ett litet dilemma. Vi har slängt ut den gamla vedpannan och nu vill jag riva rökröret också. Jag har lyckats sänka det rakt ner en halvmeter så toppen ligger under skorstenens "tak" och fixat hålet som blev.
Nu står botten på röret på betonggolvet i pannrummet, hela röret är löst och sitter inte fast någonstans. Dock är det ca: 6-7 m högt och tungt som satan... Jag kan knappt vrida det runt sin egen axel och ännu mindre lyfta det.
Kanske att jag skulle kunna få in en domkraft under på något magiskt sätt om det skulle hjälpa. Hur tusan ska jag få bort skiten?
Jag har kört med rondell nån halvmeter upp men vågar inte skära av helt. Röret lär ju flyga ner med en jäkla kraft om jag gör det. Någon som har förslag på hur jag ska göra?

Röret är nere. :)
Jag borrade två hål strax ovanför där jag skurit med rondellen. Stoppade i ett kraftigt mindre rör och satte domkraften mot det mindre röret och pumpade upp. Skar av rökröret och sänkte ner det på ett betongblock.
Jag fick göra om proceduren några gånger men tre timmar senare låg röret i bitar på garageuppfarten. Victory! :D

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat & smart tänkt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.