Hej,

Vi flyttade in i vårt hus för 2 år sedan som nu har det blivit dags att ta tag i den sönderfallande trappen. Jag har pratat med några mer kunniga personer än mig själv och jag vet inte om jag blivit klokare...

De 2 nedersta stegen ligger direkt på marken och åker väl hit och dit med tjälen. Golvet och första trappsteget vilar på en mur som går en dryg meter ned.

Om jag som lekman tänker lite fritt så finns det 2 alternativ:

1. Ta bort de nedersta trappstegen och gjuta nytt.
2. Bygga en trätrapp över den gamla.

Det enklaste verkar vara att bygga trä över... Men hur tror ni stentrappen klarar sig under? Håller den ihop? Man kanske kan lägga typ takpapp eller nåt under trallen?

Nån som har nåt förslag eller synpunkt?
IMG_1836.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan trappan även ha varit saltad på vintern? Det förstör betongen direkt och på djupet. Din trappa ser även lagad ut ett flertal gånger men är nu bortom reparation. Jag hade bilat bort allt och sedan gjutit en ny trappa eller byggt en ny trätrappa. Bygg inte en trätrappa över betongen, den är för dålig för det.

Pelarna som syns på bilden går upp till en balkong och jag är orolig över att bila bort för mycket. I så fall får man nog göra det i omgångar. Hur menar du att trappen är för dålig för att bygga över den med trä? Jag funderade på att sätta vagnstycken framför och bygga upp en ny trapp. Dock måste ju överdelen på trätrappen vila på det befintliga golvet. Förhoppningsvis står pelarna stadigt på den underliggande muren. Eller? Kan det finnas risk att man bygger över problemet och allt vittrar sönder utan att man ser det?

Nu är det svårt att avgöra enbart med en bild men jag anser inte att du bör bygga en trapp över den befintliga betongen då den kommer fortsätta vittra sönder. Bila åtminstone bort de två första stegen då de är de mest utsatta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.