Z
zoomdaniel: Jo duhar rätt den är nog mindre,
4 svar · 2,0k läst
C
cecar33: Det där med mögel måste nog utredas bättre, så att du med säkerhet vet var det kommer ifrån. Badrummet är däremot inte med verkligheten överensstämmande och borde föranleda kostnader för säljaren att se till att det håller den standard han påstår att det skall vara. Alltså den som gällde 2002
6 svar · 1,3k läst
S
sepani: Stort tack för svar. Jag kommer att ta dit Anticimex eftersom jag har en s k köparansvarsförsäkring hos dem. Så då lär ju fukten bli mätt. Jag har ett enda ställe i innertaket på hela källaren där råsponten är angripen av ngn sorts svamp, i övrigt är den helt ok, ser faktiskt väldigt frisk ut. Skadan är intill en ytterväggen och kommer sannolikt från att fönsterblecket i det
4 svar · 2,3k läst
H
Helioz: Har du testat att köra Putsbruk C 0-1mm? Det blir en mycket slät yta om man filtar efter skurbrättningen.
1 svar · 1,6k läst
N
norrbottenstorpet: Utan att ha egen erfarenhet av skillnaden skulle jag påstå att de då är likvärdiga. "Vad betyder kvalitetsbeteckningarna YAM, YAP och YEP? Matakis underlagspapp har en stomme av mineralfiberfilt (t ex YAM 2000) eller polyesterfilt (t ex YAP 2200). Den senare har betydligt högre brottöjning och större draghållfasthet och rekommenderas. Stommen är impregnerad och belagd med bitumen,
1 svar · 2,7k läst
Martin_B
Martin_B: Vill bara kolla snabb om någon känner till något dåligt om någon av dessa märken för underlagspapp? Dvs. Trebolit vs GGM? Kan välja mellan YAP2200 från Trebolit eller YEP2200 från GGM. Den från GGM är en aning billigare i mitt fall, men skulle det vara "allmänt känt" att den är dålig på något sätt så får man väl köra på den från Trebolit. Någon som vet nåt?
0 svar · 1,5k läst
W
Wehlen.M: Det som är tänkt är kapell och segel från en mindre (27 fot) segelbåt inga tyngre saker. Tyngre saker vill man inte hålla på att lyfta upp från en stege. Funderar också på om man ska gå upp till 120mm reglar, det är en 170mm bärlina på ena sidan idag.
2 svar · 2,2k läst
·
R
RulleBulle: Ok, ska söka runt lite. Tack
2 svar · 1,4k läst
A
AndersS: Ge dig då aldrig på att renovera en äldre sommarstuga. Där användes oftast det som blev över eller fanns nära till hands. Men det tillhörde tiden och anpassat för just sommarstuga. Behöver inte innebära att det inte fungerar, men vilken kreativitet.
12 svar · 2,6k läst
·
Z
zniff: Hur gick det med muren, kom den upp?
1 svar · 7,9k läst
E
eviljava: Japp, smältlim kräver ju en smältlimspistol. Maxibond fungerar nog lika bra..
3 svar · 3,9k läst
E
Eddi Thomason: Jag är också inne på gipsspåret!
4 svar · 1,6k läst
·
H
Hemmanisse: Finns ingen kondensslang ifrån innedelen då denna endast är för värmesystemet. Skulle det finns kondensslang så drar jag direkt till avloppet i tvättstugan. Frågan är egentligen bara om det kan orsaka något i väggen vid fukt genom att håltagningen är med en mindre lutning uppåt. Väggen ser ut såhär: Kakel, Våtrumsgips, mdf, isolering, fuktspärr, papp, panel.
2 svar · 1,5k läst
Larsa
Larsa: Tackar gör bra svar! //Larsa
5 svar · 1,1k läst
·
R
Roundup: Hiltis spadmejsel såg ju i och för sig bra ut, men fördelen med tryckluft är ju att själva maskinen är lätt, liten och smidig.
5 svar · 2,2k läst
S
shadowfire: Fick inget svar på detta, men jag körde på med 145or och blev riktigt nöjd.. det ser snyggt ut och inte lika plottrigt som med mindre panelbredd, så jag kommer köra vidare med 145or till övriga hus.
1 svar · 9,2k läst
V
vectrex: [citat] Ska du göra detta, unna dig i så fall en uppsättning hole-in-one. Underlättar enormt!
4 svar · 4,1k läst
Matti_75
Matti_75: Du ska använda dig av sekendärprofil i tak, mycket smidigare att jobba med.
3 svar · 1,7k läst
B
Bonae: Metoden jag använde efter en del funderande blev - som med så mycket annat - att göra det för hand. Sågade med fogsvans (avsedd för lecablock och likn) runt om. Helt galet jobbigt att ta sig igenom cementputsen på det viset och jag kände att jag var tvungen att ringa på och be om ursäkt hos grannarna i förebyggande syfte. När jag hade sågat någon meter ned på sidorna var det bara
3 svar · 1,4k läst
J
Jeonas: Ja, tvingarna kan säkert vara ett problem. Jag ska ta och fixa några rejälare. Jag försökte även slå ihop skivorna, men det gick inte heller. Planen är att slipa av fjädern som redan sitter och smalna av den lite. Den kan ha varit för tjock från början för den gick definitivt inte att trycka in med tummen. Det kan ju också ha varit så att den blivit för bred på något ställe om
3 svar · 2,0k läst
A
assandtitties: I och för sig såg jag nu att t.ex. siffran 40 inte borde representera likadana längder och därtill finns väl ingen anledning varför t.ex. 35 och 43 ska ha skilda kaplängder då de endast är spegelvända..? Ja, upplys mig om någon vet bättre.
3 svar · 4,9k läst
·
A
Abrahamsson: Ja det är väl lite så jag tänker också så det blir definitivt att jag sätter dit nån förstärkning men vad det blir får vi väl se. Har nån månad kvar innan snön kommer förhoppningsvis. Kanske lika bra att ta en lite högre limträbalk typ 180x42 och ha två längder i bredd mot taket så att säga. Eller nåt annat förslag? Har iallafall tänkt stämpa upp taket innan jag tar ner
8 svar · 1,8k läst
·
R
richmoijn: Idag är det som sagt 150mm bjälke sedan ca40mm golv, därav var tanken att köra på 170mm + 25. Annat alternativ hade väl varit spånskiva direkt på nuvarande golvbjälkar men då måste jag stärka upp dessa på något, vad menar du med att sala? Nuvarande virke är fräscht (det jag sett hittills...) Är detta att sala? I såna fall ser jag väl bara lite svårigheter i att sätta brädor
6 svar · 5,8k läst
K
Kreacon: Hehe det är lite knepigt att skriva om praktiska saker. Det var inte riktigt så jag menar, men du verkar ha koll, får du in kortlingar så är det det bästa alternativet!
6 svar · 1,7k läst
·
K
Kreacon: Ps. Se till att isoleringen fyller ut ordentligt, är bjälklaget 220 mm, fyll ut med 220 mm isolering.
6 svar · 1,2k läst
I
isolde: När det handlat om brandskydd, säger reglerna 10 cm till brännbart material, om jag inte missminner. I fallet med inbyggd kamin handlar det om att temperaturen aldrig blir så hög att det uppstår deformationer på kassetten om man råkar elda häftigt. Därför måste man se till att luften runt kassetten kan cirkulera fritt, och mynna ut genom ventilationsgallren. Som extra skydd mot
3 svar · 3,8k läst
F
frasse73: Tack för svaren, nu har jag ändrat lite i planeringen, dörr öppningen kommer nu hamna vid innerväggen nu istället för ytterväggen. Vad tror ni om det och nya öppningen för trappan? [bild]
3 svar · 2,9k läst
·
C
calgot: Perfekt, stämp verkar vara det jag behöver. Då lärde man sig ett nytt ord :) Muren är överbyggd, så det är ingen snubbelrisk. Ska se om jag kan ta en bild på eländet och kanske få lite andra goda ideer :) Det är nog 20-30 år sedan det byggdes och med trycket ovanifrån på jordmassorna har det förmodligen gett sig någonstans. Tack för hjälpen, Calle
2 svar · 3,8k läst
Locke
Locke: Cement är klassat - se produktdatabladet, det skall stå typ CEM II / LA osv. Det som skiljer exempelvis anläggningscement, byggcement och SH är främst malningsgraden. För vanliga hemmapulare funkar bygg och anläggningscement bra. SH kan härda lite för snabbt sommartid.
3 svar · 8,5k läst
V
verktygsgurun: [citat] Fast det är träfiber i dem så helt oorganiska är de inte.
7 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.