Bor i en lägenhet från 30-talet där jag tänkt ta fram teglet på ena hallväggen. Jag har förstått att teglet kan vara av blandad kvalitet; men det är helt okej om så är fallet. Väggen är på 6kvm. Putsen är ca 1cm tjock och sitter under ett lager tapet. Har ett par frågor jag hoppas få hjälp med! -Hur gör jag med elskåpet? (Se bild). Bör jag knacka runt eller ta loss? -Vad kan jag förvänta mig för kabeldragningar bakom putsen? -Hur går jag tillväga vid självaste övergångarna till tak och vägg bredvid? Jag vill såklart försöka undvika att det bildas sprickor och andra skador i väggarna bredvid; samtidigt som övergången blir rak och fin. Övergången vägg till tak är rundad och alltså ingen 90-gradig vinkel. -Bästa redskapen för uppgiften? Alla andra tips är varmt välkomna, tack! /HSV

• IMG_5158.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5162.jpg
    Skapa konto
  • IMG_5165.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Ett tips kan vara att knacka bort lite puts i närheten av elskåp och vid doslock först. I bästa fall har du ospårad tegel under, i värsta (och kanske tyvärr inte allt för otroligt) upptäcker du att de spårat i teglet för eldragning. Så börja med andra ord inte längst bort och arbeta dig mot elskåpet

I vårt hus som är byggt -23 är det i de flesta fall spårat för elen till alla dosor så på en vägg med elinstallationer är det stor risk att du hittar rör. Att plocka bort centralen är svårt att bedöma av bilden men du får nog räkna med att knacka bort så nära som möjligt sen bygga/putsa en ram runt eller något är nog det enklaste

Första tanken som slår mig när det gäller redskap... Du behöver täckplast och tejp i massor och en bra dammsugare! Gärna en dammätare också för att ta bort det som flyger i luften! Med andra ord så vill jag bara göra dig beredd på att det kommer att damma något fruktansvärt... ;)

Annars så är väl en mindre bilningshammare och en huggmejsel en bra start! Gärna hårdare kartong eller något på golvet då man har en tendens att trampa ner grus och bitar av putsen i golvet så att det blir märken. Nu vet jag ju inte vad ni har för golv, men om det är t.ex. parkett så är det extra viktigt att skydda mot nerfallande "kakor" av puts!

Hur du skall lösa övergången mellan tak och vägg är inte lätt, antagligen får du hugga bort en bit in i taket och sen lägga på ny puts så du får en 90 graders vinkel, för någonstans måste ju "övergången" mellan tak och vägg börja.

Vis av egen erfarenhet så kan jag säga att du ger dig in i ett projekt som är ett riktigt jävla skitjobb, och som du inte kan återställa när du väl börjat. Du skall också förbereda dig på att det är extrema mängder avfall du kommer få ta hand om. Tungt och extremt dammigt, som redan nämnts. När du sen knackat ner putsen kommer du antagligen behöva "spärra" fogarna i teglet på något sätt, eftersom fogen med all sannolikhet är väldigt porös, dvs du kommer kunna skrapa bort sand med handen eller så fort du rör vid väggen (detta kan du nog känna på fogen i de delar där väggen redan är frilagd)

IMG_20110911_112816.jpg
Skapa konto

Bara för att ge en föraning om vad som kan vänta dig. Detta är en väggsnutt jag skulle riva, ca 70-80 cm bred och kanske 140 hög. Lite orättvist kanske eftersom detta är puts på vass, så putsen är nog något tjockare än i de lägen där man putsar på tegel.

Sen är det inte alla som gillar denna stilen så det bör man ha i åtanke vid en eventuell försäljning.

Jag skulle inte göra det. Teglet man får fram är ofta rätt fult och svårt att hålla rent.

Tackar för informativa svar. Att det är tungt, tar tid, är kraftigt dammigt samt att resultaten är varierande är alla bra argument till att avstå. Men jag råkar ha all tid i världen o tillgång till en del extra arbetskraft; så det får bli att köra ändå. Vad gäller spårad el. Säg att detta är vad jag hittar.. är det nånting som går att snygga till på nå vänster? Förslagsvis med hjälp av elektriker.

ZipLock skrev:
Jag skulle inte göra det. Teglet man får fram är ofta rätt fult och svårt att hålla rent.
Jag själv är av den uppfattningen att tegel är grymt förlåtande. "Fult" tegel kan ofta vara rätt dejligt. Att det är svårt att hålla rent är däremot såklart mindre bra. Hur menar du att det yttrar sig?

Redigerat:
HSV1 skrev:
Jag själv är av den uppfattningen att tegel är grymt förlåtande. "Fult" tegel kan ofta vara snyggt.
Har en kompis som gjorde precis det du funderar på. Förutom ett jäkla jobb att få bort putsen var som sagt tegelväggen väldigt ful. Då menar jag ful och inte charmig som tegel kan vara på utsidan av gamla engelska hus. Eftersom teglet inte skulle synas hade murarna tagit C-sortering och inte lagt någon större möda på att det skulle se bra ut. Fogarna fick dessutom göras om då stora delar av dessa lossnade när putsen knackades bort.

När väggen sedan var klar sög den verkligen åt sig rummets damm och lämnade dessutom ett fint rött damm efter sig så fort man kom åt den.

Efter ett tag gav ägarna upp och funderade först på att låta en murare mura en snygg tegelvägg utanpå den gamla, men till slut täcktes väggen av gipsskivor.

Det låter mindre roligt. Det blir att ha det i åtanke. En lösning jag funderat på ifall det skulle vara så att tegelväggen visar sig vara hemsk och värdelös... är ju att putsa väggen rufft. Men även det är ju ett skitgöra som man måste va redo att orka med.

Jag knackade bort putsen från del av tegelvägg i min gamla lägenhet. Använde bara hammare och huggmejsel. Gick hyfsat smidigt men tog lite tid - hann ungefär 1kvm på 3 timmar. Putsen var mellan 1-2cm tjock så det blir lite skräp, men mindre än förväntat. För att få bort sista resterna av puts körde jag med stålborste (körde först med roterande borste till borrmaskin men det dammade något överjävligt så gick över till att borsta för hand). I mitt fall var teglet under snyggt men lite ojämnt murat, vilket jag tyckte bara gjorde det snyggare. Jag målade sen på silikatprimer (Biltemas mur- och putsgrund) som funkade rätt bra för att binda damm. Jag hade egentligen inte så stora problem med att teglet dammade men däremot lossnade väldigt lätt murbruk från fogarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.