6 682 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
hur kontrollera skick på syll?
Hej!
jag har läst om att förr användes det tryckt virke till syll och jag vill kontrollera vad jag har.
Så nu kommer min pinsamma amatör fråga: vart sitter den?
Jag har ett hus från 72 med murad källare!
Jag har rivit väggarna i det enda inredda rummet och det enda jag kan se inifrån är råspont som ligger rätt på dom murade väggarna med en svart syllpapp emellan.
detta rum var fuktskadat och jag har rivit ut allt organiskt och i sommar dränerade vi men källaren luktar fortfarande unket och nu börjar jag känna mig lite uppgiven!
Värt att nämna är att vi kört med vvb hela sommaren så det har varit kallt i källaren!
Vad tror ni om mitt luktproblem?
Mvh en vilsen relativt nybliven husägare!
jag har läst om att förr användes det tryckt virke till syll och jag vill kontrollera vad jag har.
Så nu kommer min pinsamma amatör fråga: vart sitter den?
Jag har ett hus från 72 med murad källare!
Jag har rivit väggarna i det enda inredda rummet och det enda jag kan se inifrån är råspont som ligger rätt på dom murade väggarna med en svart syllpapp emellan.
detta rum var fuktskadat och jag har rivit ut allt organiskt och i sommar dränerade vi men källaren luktar fortfarande unket och nu börjar jag känna mig lite uppgiven!
Värt att nämna är att vi kört med vvb hela sommaren så det har varit kallt i källaren!
Vad tror ni om mitt luktproblem?
Mvh en vilsen relativt nybliven husägare!
Syllen är den regel som ligger ovanpå källarmuren, se http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4553
Värt att nämna är att källare kan lukta unket utan att det är problem med fukt eller trycka syllar. Hur är det med ventilationen tex?
Värt att nämna är att källare kan lukta unket utan att det är problem med fukt eller trycka syllar. Hur är det med ventilationen tex?
Bra bild tack för den 
Ang ventilation så är det tilluft i pannrum och tvättstuga och självdrag genom ventilationskanaler i skorstenen i pannrum och gillestuga!
tvättstugan skall få en pax fläkt för det känns ju helt fel med bara tilluft där!
det blir ju väldigt hög luftfuktighet med all varm luft som strömmar in sommartid och kyls ner.
Det är krångligt med källare
Ang ventilation så är det tilluft i pannrum och tvättstuga och självdrag genom ventilationskanaler i skorstenen i pannrum och gillestuga!
tvättstugan skall få en pax fläkt för det känns ju helt fel med bara tilluft där!
det blir ju väldigt hög luftfuktighet med all varm luft som strömmar in sommartid och kyls ner.
Det är krångligt med källare
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, på sommaren är det i princip ingen ventilation alls när det är självdrag. Pannan eldas heller inte så ofta att det hjälper till.
Ett råd kan vara att fundera på fläkt både i tvättstugan och i gillestugan.
Ett råd kan vara att fundera på fläkt både i tvättstugan och i gillestugan.
Avfuktare har jag mitsubishis testvinnare och den fungerar riktigt bra! torkar ut enormt med fukt speciellt regniga dagar denna sommaren!
Har kollat lite extra och vad jag kan se så är syllen inte i tryckt virke och den ser torr och fin ut! skall slänga in en bild ikväll.
Dock så har det blivit saltutfällningar längst upp på muren efter vi blev klara med dräneringen? Beror det på att väggen torkat upp?
Mvh
Har kollat lite extra och vad jag kan se så är syllen inte i tryckt virke och den ser torr och fin ut! skall slänga in en bild ikväll.
Dock så har det blivit saltutfällningar längst upp på muren efter vi blev klara med dräneringen? Beror det på att väggen torkat upp?
Mvh
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Lukten är så gott som borta efter att jag satte igång avfuktaren 
Men jag har en fråga här om den relativa luftfuktigheten: Sätter jag den på 60% så jobbar den i princip dygnet runt men sätter jag den på 70% behöver den inte jobba alls lika mycket!
Tycker ni jag skall låta den stå och tugga på neråt 60%?
Mvh
Men jag har en fråga här om den relativa luftfuktigheten: Sätter jag den på 60% så jobbar den i princip dygnet runt men sätter jag den på 70% behöver den inte jobba alls lika mycket!
Tycker ni jag skall låta den stå och tugga på neråt 60%?
Mvh
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Jag är väldigt anti alla lösningar som pratar om ventilation in i en källare, särskilt sommartid. Om du ställer en fuktmätare i källaren så kommer du förstå varför om du öppnar ett fönster eller en ytterkällardörr en vanlig sommardag mitt på dagen och släpper in varmare ytterluft ner i en kall källare. Sedan stänger du dörren och tittar vad som händer på fuktmätaren. Den varma luften kyls av och varm luft orkar bära mer vatten än kall luft. Det som händer således är att den inte orkar bära vattnet, utan det fälls av som kondens = luftfuktigheten stiger. Det måste till en sjuhelsikes ventilation för att klara av att med luftrörelse torka ut den kondensutfällningen...
Runt 75% börjar riskzonen komma där mögel börjar vakna till liv och trivas. Sedan det du inte hur pass exakt din luftavfuktare är i mätningen. Jag hade inte lagt mig på 75% t.ex., utan kanske 70 för att vara på säkra sidan. Om källaren är fuktig nu så kan det dock vara bra att köra på ett tag på lägre halt och torka ut källaren riktigt.
Du säger att ni rivit ut organiskt material, gäller det även källartaket? Eller sitter det träpanel eller annat i taket? Om det varit fuktproblem i källaren så kan lukten ha gått upp i syllen eller isoleringen i tak/golvbjälklaget. Även om man åtgärdat grundorsaken så kan luktsmittat material finnas kvar och då kan det vara värt att hyra en ozonmaskin och ozongasa källarutrymmet en helg eller en vecka och se om det hjälper.
Lycka till, dränering, bort med organiskt material och kontroll på luftfuktigheten är bra steg framåt, ni har gjort helt rätt hittills!
Runt 75% börjar riskzonen komma där mögel börjar vakna till liv och trivas. Sedan det du inte hur pass exakt din luftavfuktare är i mätningen. Jag hade inte lagt mig på 75% t.ex., utan kanske 70 för att vara på säkra sidan. Om källaren är fuktig nu så kan det dock vara bra att köra på ett tag på lägre halt och torka ut källaren riktigt.
Du säger att ni rivit ut organiskt material, gäller det även källartaket? Eller sitter det träpanel eller annat i taket? Om det varit fuktproblem i källaren så kan lukten ha gått upp i syllen eller isoleringen i tak/golvbjälklaget. Även om man åtgärdat grundorsaken så kan luktsmittat material finnas kvar och då kan det vara värt att hyra en ozonmaskin och ozongasa källarutrymmet en helg eller en vecka och se om det hjälper.
Lycka till, dränering, bort med organiskt material och kontroll på luftfuktigheten är bra steg framåt, ni har gjort helt rätt hittills!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden