Vi ska alldeles strax gjuta nytt betongfundament för vår veranda. Jag funderar nu på infästning/förankring av träpelarna. Förut stod de ju bara direkt på betongen. Bifogar en bild på tidigare veranda. Den nya blir med fönster och skivor bakom "staketet".

Pelarna är 130 mm massivt trä, så stolpskor finns väl knappt i den dimensionen? Jag funderar på att gjuta in ett gängstål (20 mm) för varje stolpe och sedan sätta mutter, stålplatta och mutter. På så vis får jag ju en möjlighet att justera i höjdled. Gör du en urgröpning i pelaren för uppstickande del av gängstål + mutter.

Är detta en vettig lösning? Eller ska jag snarare ha 4 smalare gängstål per pelare? Fortfarande med stålplatta som den står på.

Förslag på andra lösningar mottages också tacksamt. Nov-2008_IMG_9860.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bifogar en proffsig skiss på hur jag menar :-)
Ska man kanske ha en stålplatta även under betongytan, som ett slags "ankare"? Kanske lättare att fixera gängstängerna inför gjutningen då? Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan också inflika att jag gärna gjuter in lösningen för att slippa borra nära kanten på nya fundamentet sen. Om det går. alternativt om man kan lämna ett hål för senare ingjutning med nåt?

Mikael_L
Du verkar tycka att justeringsmöjlighet är viktigt...
Varför?

Nej, egentligen tycker jag inte det. Det var bara nåt som flög i mig plus att svärfar hade nån slags justerbara fötter på nåt bygge hemma och det tyckte han var bra. Jag tänkte mer att det kanske är ett plus när man ska kapa till de 4 meter långa stolparna och få det i våg när man lägger golvet på balkongen. Om någon av dem då råkar bli några mm fel så...

Tar dock gärna emot även icke justerbara förslag!

Det blir en ganska hög last på pelaren så undvik att placera gängstången nära kanten. Risk att det spricker.

Totalt vilar hela bygget på 6 pelare. Stången skulle kanske hamna 15 cm från kant. Är det för nära? Andra lösningar?

15 känns lungt.

Skulle du rekommendera 1 st 20mm gängstål per pelare eller 4 tunnare som håller plattan? Om jag tar 4 smalare kommer de kanske 10cm från kant men får lägre last per styck.

Fick min inspiration från "Stolpsko FZV" på www.wurth.se.
Där har man en platta underst också, antaligen för att bulta fast. Skulle det bli bättre om man har en undre platta också, som man gjuter in met muttrar och allt?

Skall pelaren kunna ta moment?

Hur menar du med moment? Belastning i sidled? När bygget är klart bör väl belastningen mest bestå av tryck uppifrån samt eventuell vindpåverkan. Innan vi gjorde om verandan stod träpelarna direkt på en betongklack med ett rör i mitten. Tänkte skippa trä mot betong denna gången.

Tror momentet som uppstår i en konstruktion likt bilden är försumbar i det här fallet.
En ledad anslutning är därmed att föredra. Stolpskor finns i dessa storlekar, dels fasta, dels justerbara, både i sidled och höjdled.
Ex.vis Hilti har många förslag på stolpskor.
Ifall anslutningen ska dimensioneras för att ta moment så måste pelaren bli fast inspänd vilket kräver lite beräkningar samt att det är en mer avancerad knutpunkt.

Var hittar jag såna stolpskor i rätt storlek i Jönköpingsområdet?

Mikael_L
Balkongen i sig bör göras "vridstabil" (ja så den inte kan tryckas ihop till en rombform) och sen fästas ordentligt i huset. Då ska inte stolparna behöva ta moment i infästningarna, utan de kan ses som ledade infästningar.

Så ser jag på saken i alla fall. Som den icke-konstruktör jag är. :o

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.