Ny lägenhet och nya projekt...
Av den ursprungliga ritningen över huset (sekelskiftesfastighet) förstår man att det funnits en extra dörr till hallen som sedan sattes igen. Efter att ha gjort en liten undersökning med borrmaskinen har jag konstaterat att man antagligen plockat bort fodren, satt igen med leca/lättbetongsblock eller liknande och sedan putsat med nån typ av puts som är betydligt hårdare än kalkputsen från sekelskiftet som resten av väggen är putsad med.
Nu är den självklara frågan hur jag bär mig åt för att få bort fyllnaden på bästa sätt. Att helt enkelt knacka bort putsen känns rätt besvärligt med tanke på att den verkar sitta ganska bra... Idéer och förslag emottages tacksamt!

Jag skulle prova med tigersågen i första hand, visst det kommer att damma men det gör nog vilket alternativ som helst. Välj rätt blad till sågen..

Sent from my GT-I9210 using Byggahus

Om det är Lecablock borde du kunna spräcka putsen som är ovanpå, med tanke på att blocken är så pass porösa. Det tycker jag känns som det lättaste alternativet, att knacka bort putsen alltså. Tigersåg är ett alternativ. Ett annat är ju vinkelslip med stenklinga. Det ryker som satan men plastar du in dig kan det ju funka. Hoppas du hittar en fin gammal ramverksdörr under allt. Lycka till!

Metoden jag använde efter en del funderande blev - som med så mycket annat - att göra det för hand. Sågade med fogsvans (avsedd för lecablock och likn) runt om. Helt galet jobbigt att ta sig igenom cementputsen på det viset och jag kände att jag var tvungen att ringa på och be om ursäkt hos grannarna i förebyggande syfte. När jag hade sågat någon meter ned på sidorna var det bara att drämma till ett par ggr. med slägga så sprack putsen och man fick ett block i hanterbar storlek att plocka ned.
Tråkigt nog fanns det ingenting på sidorna... Speglar och tröskel som jag antar suttit där var bortplockade. Spelar iofs. ingen roll eftersom utrymmet nu är ett städskåp med en karm inmonterad i hålet jag sågade upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.