Jag har en pool som är byggd på en sluttande tomt. Man har lagt dit jordmassor på ena långsidan för att fylla ut och jordmassorna stoppas av en betongmur, vanliga L-block. Dessa har nu börjat ge vika...

Nån meter från muren finns det gjutna stadiga plintar i marken som håller upp ett trädäck, som ligger ovanpå alltihop.

För att slippa gräva ut runt poolen och göra om alltihop men ändå stoppa den annalkande katastrofen, tänkte jag stötta muren med någon sorts expanderbar stålstång, som då skulle gå från de gjutna plintarna snett uppåt och stötta muren. Det är ett avstånd på ca 1m.

Min fråga är nu - finns det något sådant öht? Jag tänker mig typ en såndär stång man sätter i dörröppningen och stärker ryggmuskler med, fast lite hållbarare då förstås. Så att man kan sätta dit stålstången och sedan skruva ut den tills den ger ordentligt stöd (och kanske trycka tillbaka muren lite samtidigt).

Långskott men chansa går ju :)

Du skulle kunna använda stämp för att försöka pressa tillbaka L-stöden så mycket det går, och samtidigt montera dit fasta på plats måttanpassade stänger/rör, och när dessa väl är på plats ta bort stämpen.

Men, stålrör/stänger kommer väl att bli sådär snyggt och dessutom värsta snubbeltråden.
Ett alternativ kanske kan vara att fylla ut med mer massor i en slänt eller att bygga en ny stödmur strax utanför L-stöden.

En stor fråga är ju dock varför L-stöden ger vika? De brukar ju hålla för det mesta. Är underarbetet inte ordentligt gjort?

Perfekt, stämp verkar vara det jag behöver. Då lärde man sig ett nytt ord :)

Muren är överbyggd, så det är ingen snubbelrisk. Ska se om jag kan ta en bild på eländet och kanske få lite andra goda ideer :) Det är nog 20-30 år sedan det byggdes och med trycket ovanifrån på jordmassorna har det förmodligen gett sig någonstans.

Tack för hjälpen,
Calle

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.