M
mickelinoe: Ok men tack ska du ha! Då vet jag iallafall vilka mått det brukar finnas! :)
2 svar · 3,5k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Verkar ju funka enligt "experten": http://www.betong.se/?p=2997
3 svar · 19,9k läst
S
spiskrok: En wire som har en deklarerad hållfasthet på 1000 kg tål mer än så innan den går av. Hur hadde du tänkt fästa den? Känns som fästpunkten blir den svagaste länken
11 svar · 7,0k läst
vojma
vojma: http://www.aljosmide.se/default.asp?lnkid=1 Har något som kallas "Pitegångjärn" som används till källarluckor.
1 svar · 3,8k läst
D
Derlandser: Ja just det ja,tackar för svaret
2 svar · 2,3k läst
M
Micc: Ingen som har någon synpunkt? Kommer det kunna funka att få torrt om nu vattnet skulle stiga så högt...?
2 svar · 3,2k läst
·
D
Derlandser: Och att plåten ska vara så tjock vet jag egentligen inte men det stog att man kunde ha stålplåt/fibercementskiva som ska vara minst 8mm,kanske kan vara tunnare plåt?
4 svar · 1,5k läst
V
vagabondo: Jag ville matcha vår ytterdörr med garageporten och använde bastupanel på utsidan. Använde PU-lim och det blev riktig bra.
7 svar · 33,9k läst
joflopp
joflopp: Fick du köpt cementen? Annars fanns det ju en del standardcement att buda på med idag. :)
16 svar · 14,8k läst
Buuzzz
Buuzzz: Har varit uppslukad av arbete i källaren, men tack för alla svar. För att svara på viss frågor så Ja det är en källarvägg och ja det är yttervägg! Funderar faktiskt på att köra på possum77's råd att skruva panelen och jag kör med Festool T15 så skruvningen är inget problem :)
9 svar · 7,0k läst
L
Limträ: [citat] Tack för svaret. Det är en gammal tentafråga som jag var osäker på. Det roliga är att jag också hade den tanken, så det kanske ska stå väggar istället för bjälklag. Förstår inte hur de har satt fast plåtreglarna annars.
2 svar · 2,0k läst
G
Gurex: Så länge det finns god ventilation bakom väggen funkar OSB väldigt bra.. Ska det bara vara förråd kan man släppa skivorna 5 cm från golv och tak. Göran
4 svar · 6,9k läst
B
b8q: Det vanliga i ett hus är ju att luften inne håller mer fukt än luften ute, så det är den fuktiga inomhusluften man vill hindra från att kylas ner och kondensera inne i väggen där den kan ge upphov till mögelskador. Därför ligger diffussionsspärren på insidan av isoleringen. Du borde alltså inte behöva oroa dig för att väggen blir för tät om du sätter på en gipsskiva på
3 svar · 3,7k läst
vojma
vojma: Alternativ 1 blir bra. Se bara till att markera i både tak och golv var respektive vägg ska börja och sluta. En 90graders krysslaser (typ Bosch GLL3-80) är bra att ha i såna här fall.
1 svar · 2,6k läst
·
L
LinneaochJohan: Vi har precis köpt en villa från 70-talet och håller som bäst på att renovera! Vi har även börjat med att renovera trappen, den skall målas vit och helst vill vi ha nånslags matta på trappstegen. Frågan är vad som är bäst!? Plastmatta eller heltäckningsmatta!? Självklart har även priset betydelse då det är en del annat som skall göras i huset!!!!! Vi har tänkt göra allt jobb
0 svar · 2,1k läst
G
Great: Nån som har erfarenhet av vormatic trappräcken, såg av en slump att bauhaus hade dessa som byggsatser.
0 svar · 2,9k läst
Locke
Locke: Japp, och inte hålla tummen för nära spikpunkten. Fick en tankeställare när jag råkade skjuta rakt i en skruv som höll läkten. Spiken blev som en banan och trängde ut alldeles bredvid spikpunkten ungefär där jag brukar ha tummen när jag trycker upp takskivorna. Ren tur att det inte gick åt pipan...
5 svar · 3,4k läst
AXS
AXS: Du kan pensla på silikon eller latex, sedan fyller du på med typ fogskum eller annat billigt. Men du måste nog forma av en gång innan, annars sitter det som berget. Jag kör en hel del med hyvlat virke som form, billigare än formplyfa många gånger och finns i färdiga mått.
8 svar · 18,8k läst
J
JOW: Jag använde ett långt borr , rotationslaser och vinkelhake för att få båda riktningarna rätt när jag förborrade för skruvstift till en vägghängd toalett nyligen. Har man två lasrar blir det ännu enklare då man kan få ett streck på sidan av borren och ett på ovan eller undersidan på borren.
6 svar · 12,8k läst
Larsa
Larsa: Finns antagligen plank ovan puts och vass. Långa skruv ända upp i planken så blir det bra...
1 svar · 4,7k läst
A
andersmc: Nej, det är så här det är. En massa beslut att fatta, väga för- och nackdelar. Fast jag tror inte att golvet kommer att slå sig. Och det går säkert att komma runt det där med springorna i takpanelen. Drevremsa eller syllunderlägg mellan tak och regel, kanske. De färdigkapade reglarna som ska kapas igen är kanske inte ett problem, det kan vara en fördel. Det är få hus som har på
1 svar · 2,4k läst
Locke
Locke: I frostsäker betong har man en föreskriven lufthalt. Man tillsätter på fabriken en luftporbildare som skapar en massa små luftbubblor. Dom är i stort sett osynliga för ögat men de skapar mikroskopiska hålrum i vilka vatten kan expandera när det fryser. För att inte förstöra de där fina bubblorna så vill man inte vibrera betongen så kraftigt.
25 svar · 18,0k läst
·
Kave
Kave: Jag har gjort det med hålsåg för sten. Inga problem. Det som kan hända är att fogarna går sönder och det lossar stenar.
1 svar · 1,7k läst
J
JOW: Ja, men man får inte sätta keramiska plattor direkt på trä. Flytspackel om 13mm eller limma någon skiva på spånskivan...
3 svar · 8,7k läst
·
T
Trotskij: Här har jag hittat lådor på skenor, fast man använder endast skenorna. Problemet är att dom endast tål 8kg, centern väger åtminstone 11kg plus ≈1kg för en platta. Jag behöver med andra ord lite ordentligare doningar, som gärna går att dra ut lite längre också. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20117565/ http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90105719/#
1 svar · 1,8k läst
Stefan N
Stefan N: Gips blir bra. Glöm inte primer innan kakelet sen bara.
1 svar · 1,3k läst
P
palatset: Jag undrar hur man skapar ett tak som går som ett valv. Det skall bli ett vinrum och jag är intresserad av vilket material man skall använda i taket för att det skall se ut som ett valv. Måste kunna sätta puts på det. Tack på förhand.
0 svar · 1,4k läst
E
Ewald: @ dacolonet Ingen orsak :). Ofta måste man vara försiktigt med plaster. Man kan även stänga in fukt osv. om man änväder plaster på fel ställe. Det är dock så att marken alltid är fuktig (100 % RF) och att uttorkningen därför aldrig sker nedåt. XPS (extruderad styrencellplast) har som sagt en sluten cellstruktur. Ythuden är ganska fukttät och materialet har liten
10 svar · 4,5k läst
·
A
andersmc: En komplikation är att trädet "grenar" sig. De skarvarna måste vara svårt att få tillräckligt starka.
12 svar · 2,8k läst
·
M
Mr L: Hej och tack för svaren. Huset är en plans med källare så det avser ovanplan. 200 mm berongbjälklag sedan uppreglad bjälklag med råspont och masonit på toppen.
8 svar · 796 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.