Jag skulle vara tacksam för hjälp med att tolka vad jag antar är måttangivelser i en ritning. Jag har ringat in några exempel i den bifogade bilden. Föga förvånande är jag novis när det gäller detta och jag kan inte riktigt få det att stämma själv så det är lika bra att jag slänger ut frågan!
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden föreställer en gavel med två fönster. Förmodligen är det någon sorts byggsats där delarna antingen kommer helt färdigkapade och är märkt med motsvarande siffra eller så får man ett paket virke och en kaplista och får kapa bitarna själv till i listan angivet mått.
Tack för svaret, det låter rimligt. Ritningen kommer från Svenskt Trä och avser den s.k. Enkelstugan. Jag har kollat runt lite på deras hemsida och hittade en kaplista, referensnumren verkade dock inte stämma, men den ritning jag har har kan vara lite äldre dock.
I och för sig såg jag nu att t.ex. siffran 40 inte borde representera likadana längder och därtill finns väl ingen anledning varför t.ex. 35 och 43 ska ha skilda kaplängder då de endast är spegelvända..? Ja, upplys mig om någon vet bättre.
Klicka här för att svara