Hej!
Innertak av gips och reglar är uppenbarligen ett ämne som diskuterats i flera trådar på detta forum och inför mitt första försök har de varit till stor hjälp - tror jag. Jag har dock ytterligare ett par funderingar som det vore skönt med lite vägledning eller åsikter kring.
Jag har kommit fram till att det nog får bli stålreglar i konstruktionen med ett lager vanligt 13 mm gips (osynliga skarvar). Vad det gäller skena och regel har jag förstått att de vanliga måtten är 70 mm och 45 mm, där 70 mm verkar vara vad tillverkarna alltid, åtminstone, rekommenderar till innertak. Nu är det så att den långsmala hallen taket skall sitta i bara är 137 cm bred och jag funderar på om det skulle klara sig med skenor och reglar på 45 mm?... Det blir nämnligen lite krångligt att få plats med en så bred skena som 70 mm. Avstånd mellan reglarna hade jag tänkt skulle vara 45 cm. Duger det eller måste det absolut vara 30? Skenorna kommer sitta monterade på de befintliga väggarna med lite plåtband från taket här och var som stöd. En annan fundering, om det nu blir 45 cm mellan reglarna: Finns det "spotlightburkar" som passar för det avståndet, eller måste man ändå smälla in en extra regel där det skall sitta en spot? De jag har fått syn på verkar alla vara gjorda för 30 cm.

Hej!
Om du sätter täta stålband till taket borde det ju funkar med 45 reglar, även om 70 ofta är det som rekommenderas till till just innertak. Men jag hade nog kört på 300 cc mellan reglarna, det är det som rekommenderas just för hållfastheten skull. Rent ekonomiskt är det ju faktiskt dyrare att göra om allt om ett par år för att gipsen börjar svikta. =) Där var min åsikt! Lycka till!

Mvh KRistoffer

Börjar luta åt att kanske ändå göra det enligt regelboken - 70-reglar och 30 cm mellan reglarna. Som du säger kanske det bara straffar sig att vara snål. Dock tänker jag nog inte sätta något 60 cm takgips, utan köra med 120-skivor.

Du ska använda dig av sekendärprofil i tak, mycket smidigare att jobba med.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.