Jag undrar om någon här kan hjälpa mig med att fastställa om jag kan byta plats på en dörr i min etagelägenhet och byta placering av en mycket dum placerad trappa till övervåningen, vilket betyder att jag måste göra en ny öppning för dörren till sovrummet och nytt hål i golvet för nya placeringen av trappan. Frågan är om väggen är bärande och om golvet kan skäras för ett nytt hål?
Huset är från år 1952 och min lägenhet ligger på 10e och 11e våningen alltså de högsta i huset.
Bifogar skiss på ändring och konstruktionsritning på lägenheten.
Huset är från år 1952 och min lägenhet ligger på 10e och 11e våningen alltså de högsta i huset.
Bifogar skiss på ändring och konstruktionsritning på lägenheten.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga men en tanke om andra våningens planlösning.
Den lilla korridoren till badrummet ser väldig smal ut. Jag förstår att du vill ha rummet så stort som möjligt men min känsla är att det blir bättre att vidga korridoren lite. Dessutom ska dörren in i rummet öppnas mot väggen till korridoren. En dörr ska inte öppnas in i rummet som du ritat.
För övrigt förstår jag om du vill flytta trappan.
Min lilla reflektion.
Den lilla korridoren till badrummet ser väldig smal ut. Jag förstår att du vill ha rummet så stort som möjligt men min känsla är att det blir bättre att vidga korridoren lite. Dessutom ska dörren in i rummet öppnas mot väggen till korridoren. En dörr ska inte öppnas in i rummet som du ritat.
För övrigt förstår jag om du vill flytta trappan.
Min lilla reflektion.
Kan vara problem att ta upp ett dörrhål såpass nära ytterväggen beroende på vilken konstruktion ytterväggen har. Ibland "stöder" ytterväggen sig mot innerväggen. Bäst är nog att du vänder dig till kommunens arkitektkontor som borde ha alla ritningar och kan ge dig besked på om det går att genomföra. El-ledningar går ju att dra om om det skulle finnas där du vill ta upp hål, värre är det om det finns vattenrör på ställena.
Styrelsen måste även informeras och godkänna ändringen, men det förmodar jag att du redan tänkt på.
Styrelsen måste även informeras och godkänna ändringen, men det förmodar jag att du redan tänkt på.
Klicka här för att svara