Jag håller på att riva lite hemma och blev sugen att göra en större öppning mellan yttre och inre hallen. Det är betongbjälklag ca 10-12cm tjockt som är gjutet på dom blocken som ligger på balken (grön pil). Men det verkar inte vara nån vikt som vilar på dom.. går att rucka på med en skruvmejsel enkelt.
Jag är lite osäker om betongbjälklaget vilar på väggen där avloppsröret går upp men jag utgår från att det inte gör det.

Tror ni spontant att det är nån fara att ta bort balken (röd pil)?

• balkritning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_4451_1500.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vågar sig på en gissning om den har nån bärande funktion för betongtaket ovanför?
Jag har tagit bort stenarna ovanpå balken nu så den är "bara" att lyfta bort i princip.. men det känns ändå som jag kommer ersätta den med nån lite mindre balk typ 2st 95x45 som får stå på högkant på två stycken 95x45 bredvid avloppsröret och en på vänster sida... alltså att dom trycker upp mot betongbjälklaget. Bra eller dålig idé?

Ett annat alternativ är att jag köper limträpelare 90x90 men då räcker inte en 5 meters så det blir bra mycke dyrare...

Ja, den väggen du håller på med är antagligen bärande, det ser ut att vara orginalytterväggen du håller på med, yttre hallen ser ut att vara ett tillbygge. Om någon balk vilar på den delen du vill ta bort kan man inte se på bilderna, det måste man ta reda på i verkligheten.

Ser ut som en fd yttervägg, hur ser det ut utifrån?
Finns det några takstolar som vilar där?

Ja det är mycket riktigt gamla ytterväggen. Ytterdörrn satt där i hålet för ett antal år sedan och det var ännu en vägg hitanför så det blev som ett litet trapprum men den var så sjukt tunn så det kan nog inte gjort nåt att den togs bort.

Förstår inte riktigt hur du menar med att nån balk vilar på den del jag vill ta bort? Det som vilar på den delen är betongbjälklaget ca 10-12cm tjockt och ovanför är resten av ytterväggen murad ungefär 1.5m till och sen ligger yttertaket där på. Så det känns lite tycker jag som att muren borde hålla upp bra pga att det är ett hörn på ytterväggen just där som taket vilar på, och att stenarna är murade ovanför så att dom håller upp varandra i en 45 graders linje från båda håll så att säga. Lite svårt att förklara hur jag tänker. Men jag kör på så får vi se vart det (inte)bär. ;)

Jag tror det håller utan balk.

Lita på mig. :)

Perfekt, då skickar jag räkningen Niclas för nu har jag halva övervåningen här nere!! Nej skämt åsido... Nu vet jag inte om du var allvarlig men jag tror det håller också faktiskt.. ville väl bara höra ifall nån kommer och skriker NEJ NEJ men det verkar inte så? :)

Balkar ovanför dörröppningar ska man inte ta bort utan att var helt säker på om de lastas på av något. Tex hur ligger takstolarna? I dagsläget kanske den murade väggen ovanför valvar över öppningen så balken är obelastad, men med full snölast från taket kanske balken behövs.

Ja det är väl lite så jag tänker också så det blir definitivt att jag sätter dit nån förstärkning men vad det blir får vi väl se. Har nån månad kvar innan snön kommer förhoppningsvis.
Kanske lika bra att ta en lite högre limträbalk typ 180x42 och ha två längder i bredd mot taket så att säga. Eller nåt annat förslag? Har iallafall tänkt stämpa upp taket innan jag tar ner balken för att vara lite säkrare på att inget går snett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.