Byggmaterial & Byggteknik
KnockOnWood: Nu är det lördag, därför tar jag mig vissa friheter :o Problem med sovrum och ljudisolering? Då är det bättre att angripa orsaken i stället för symptomen: http://www.slutasnarka.se/snarkning/snore-mate/
chris47: Det finns golvspånskivor med urtag för golvvärme. Armeringsnät + flytspackel, så blir det stabilt. /CC
Ludwig: Vi hade samma problem, fast våra hanbjälkar var inte homogena, de bestod av flera delar. En del mellan takstolarna och sedan påspikade brädor utanpå. De var inte snygga kan man säga. Vi gjorde fodral av det gamla lösa tillfälliga golvet som var spillbitar vid bygget tror jag. Lite hyvel, lite slip, lite linoljevax och en list så skulle det ju vara klart? Första tre stegen var lätta.
teamlundver: En liten uppdatering: Vi har nu provlagt en liten bit. Limmade bjälklagret, lade på första 12mm spånskivan och skruvade denna. Limmade därefter hela skivan, lade på nästa 12mm och skruvade. Provade att lägga en golvspånskiva löst uppepå. Vart lika stabilt som betongen att gå på så det här kommer vi köra på. Sent from my LT18i using Byggahus
anders07: Jag behöver bygga lite lådor här och var i huset och skulle vilja ha typ Do-it/LUX skivor med färdiga hörn, rundningar etc. Nu är ju dessa skivor för våtrum och därför (antar jag) rätt dyra. Finns någon "icke våtrums" variant på likande som är billigare? Och, nej, gipskiva och reglar är inget alternativ då jag behöver ljudisolering också... Mvh, Anders
SBH: du får lägga hur bredd eller smal du vill. men under två milimeter funkar ej bra.
Atom: Allt ska målas. Hur det ser ut? Ska fota! Edit. [bild] Det är 1.4m emellan.
JDW: Som titeln antyder ska jag sänka delar av taket (ca 60cm från vägg, runt om) hemma i vardagsrummet för att kunna fälla in spots och dra bild/ljud/nätverkskablage från klädkammaren. Tipset jag fått är förstås att bygga ram längs med väggen med plåtreglar för att använda som grund i sänkningen, problemet är nu att lite undersökande medelst kofot har visat att en vägg i rummet
olaeke: Hej! Naturligtvis kan man inte vara 100% säker över ett forum. Jag tackar för all hjälp att komma såhär långt i alla fall! :-)
Hybro: Va bra.... Skapade lite funderingar. Det handlade om invändig granpanel. Och inte kollade jag hur använda dyckert såg ut efteråt. Rev ut allt, spikade upp ny panel, denna gång med sponten ned.
Drömhus2012: Om det är så kallad tretex-skiva du menar och har tänkt sätta rep.gips på den så måste du vara försiktig när du drar i gipsskruven och inte dra i den för långt (så du inte knäcker den tunna gipsen eftersom tretexen fjädrar lite). Och kom ihåg att använda t.ex 41-42mm gipsskruv så det drar i materialet bakom tretexen. Edit: Ser nu att jag inte behövt skriva om längre
ciia: Ska kolla de andra bilderna när väggen togs ner. För det kan nog vara så att den väggen var för låg redan innan. Vet att snickaren pratade en del om att det var uppbyggt med liggande reglar ovanpå varandra. Sovrumsdörren har samma problem fast åt andra hållet såg jag idag. Och det skulle nog räta till sig om man höjde pelaren i mitten.
andersmalmberg: I en lägenhet kan det mycket väl vara något annat än plank bakom vass och puts. Det är t.ex vanligt mes slaggblock eller tegel. Borra ett hål i väggen för att se vad det är för material. Rött damm ur väggen = tegel. Svart damm = slaggblock. Mät hur tjock väggen är och ta till den längsta skruv som inte går rakt igenom. Sätt plugg i tegelväggen och dra grov träskruv direkt i
Swappe: Ta en bild och lägg upp! Vet du hur tjocka stegen är? Spån i sig självt borde inte hålla att gå på, även om de är 45mm tjocka. /Thomas
e93mw: Se där, inte undra på att hatthyllan sitter så dåligt! :p Tack Stefan!
isolde: Det är lite mellan tummen och pekfingret, men 10 cm nät på varje sida om skarven är inte någon överdrift. Enklast blir det om du skaffar glasfibernät till tunnputs, exempelvis från STO. Det är 1,1 m brett. http://www.sto.se/42127_SE-Katalog-Produkt.htm?prodId=PRODSE_0181
zepola: Hej alla! Vi har köpt en gammal funkisvilla som behövs renoveras invändigt. Fasaden vill vi behålla och inte göra någon tillbyggnad men den invändiga renoveringen gör mig osäker. Vardagsrummet har vi fått förminska för att få in ett extrarum. Vardagsrummet som har en öppen spis känns alldeles för litet för att ha tv bredvid spisen så vi tänkte ha den ovanför spisen. Mina 2
possum77: [citat] Det varierar väl från matta till matta men jag tycker överlag att de är behagliga. Lite sträva kanske men inget jag stör mig på.
Sebastiaan: Hej Rogger. Det är bra. Om fuktigheten i betong överstiger 5% anses det vara fuktigt. Om du har en värde mellan 0,2 och 2% så har du torr betong. Om du när du skriver "och fukten i min källare är som mest 0,6%" menar luftfuktigheten så är det nästan omöjligt. Du skulle få ont när du andas eftersom det är för torr, För att det ska kännas komfortabelt ska det vara mellan 30 och 50%
Roundup: Jag fick ju aldrig något svar på min trådstart men hur som helst så gick jag från tanke till handling och rev/skar bort min öppna spis. Det var några år sen nu och än så länge har det inte rasat eller spruckit något, så det verkar vara rätt riskfritt så länge själva murstocken lämnas intakt.
joala: [citat] Japp jag är med och det är nog så jag kommer göra. Tack för svar.
Matti_75: Dom är bärande i den menig att takstolarna är för klena på den spännvidden, därav sitter det en vägg där. Förstärk takstolarna så kan du plocka ner väggen. Precis som mycke_nu säger ta in en erfaren byggare så löser han det och ytterväggarna sitter fast i mellanbjälklaget. Den väggen har ingen kraft att hålla emot så väggarna vill utåt.
framis: Fick just veta att reglarna sitter i väggen, med distanser för att få till 10 mm luftspalt. Känns som att jag kan andas ut och börja fylla på med mina 7.3 ton prylar. :) Tack för all input!
Michael86: Absolut lite isolering borde väl inte skada. Här kanske är lite läsvärt med. Gäller väl mer vägg men principen borde vara den samma. http://www.gyproc.se/g%C3%B6r+det+sj%C3%A4lv/s%C3%A5+h%C3%A4r+g%C3%B6r+du/s%C3%A5+minskar+du+o%C3%B6nskat+ljud/p%C3%A5byggnadsv%C3%A4gg Edit: Tak:
JOW: Man kan ju tycka att ABC-VENT skulle vara 1dm generösare med röret och rörskålarna (isoleringen) på sin takhuv. Då taket är ett "vanligt" tak, 25x38 ströläkt + 25x50 bärläkt, betongpannor, så huven sitter i sitt rätta element så att säga. Det var likadant med imkanalen, men där isolerade jag färdigt en sektion av isoleringen och sköt sedan upp mot huvens isolering. Men där