Byggmaterial & Byggteknik
Bence: Hus med tegelfasad och trästomme byggt 1961. Tidigare infälld balkong ombyggd till framsk balkong (se skiss) ¨ Tidigare tegelyttervägg nu del av innervägg (orange) som i rummet bildar massiv köldbrygga. Den nya ytterväggen (grön) är bara 15 cm och förefaller dåligt isolerad. Funderar på att tilläggs isolera ned nya ytterväggen. Skulle samtidigt vilja åtgärda köldbryggan. -Kan man
josefagren: Nej jag är inte helt säker på att det är värt pengarna att bygga ett plank. Vi har enligt beräkning från trafikverket rätt till bullerdämpande åtgärder, så vi får se vad de vill göra. Tror inte vi kan välja själva var vi vill lägga insatserna utan de vill troligen sätt tre-glas överallt och sånt. Kanske en smart ide att kontakta någon som kan göra specifika
björn61024: Hej och tack för svaret! Grundvatten nivån är inget som dräneringsfirman har nämnt däremot sa de att vatten eventuellt kan rinna längs berget som kan gå under huset. Dräneringen går en bra bit under golvet och väggen har blivit torr så den verkar fungera men det är ju svårt att veta. De förslog att man ev skulle ta bort golvet och lägga kapillärbrytande skikt och sedan gjuta nytt
Mackan1935: Jo, så långt är jag med. Skruvarna ska va inomhus så det spelar ingen roll. Man kan säga att det står mellan härdad eller med "vänstergänga". Behövs inte styvheten så ser jag ingen anledning att köpa den?
haavard: Mitt lokala "byggvaruhus" fixade fram 150x150x 7000 utan större problem.
Fredrik Å: Vi satte naturstensstavar runt spisen istället för tapet. Fredrik
roggabear: ok tack. då kör jag på med 70 mm stenull utan luftspalt. det blir nog kanon det!
huggan: Ring firman som byggde huset och be dom göra om så det blir riktigt.
Lostmoose: [citat] Ta det lite lugnt. Bara för att jag påpekar att håltagning och svets mätbart påverkar hållfastheten så betyder det inte att jag inte håller med om att det troligtvis är ok för TS att borra upp ett m5 hål i sin balk (vilken vi fortfarande inte vet dimensionen på, eller om någon öht räknat på om den är rätt dimensionerad) Jag är fortfarande helt övertygad om att man med
huggan: Antingen byt till nya kopparrör och bygg in vilket jag hade gjort. Annars bygg in dom in en fyrkant som sticker ut en bit från den övriga väggen.
byggolle: om du ha plyfa bakom är det helt onödigt att limma skivan, slöseri på pengar, tid och miljö. Skruva som en vanlig gipsskiva. Varför använder du inte vanlig 13 mm gips? den är billigare än repgips som du tänker använda.
spjakob: Hej, kom du i kontakt med någon eller fick har du fått någon mer info om detta sedan ditt inlägg? Funderar i dessa baner själv just nu..
skones: Tankevurpa av mig: jag har 3,40 från plattta till färdigt golv på övre plan. Så en stöddig balk får plats::rolleyes:
lasselasse: Ska bygga ett övre plan i 1/3 del av ett större källarutrymme. Ungefär som ett loft i trä med räcke och trappa ned till betonggolvet som hela riggen sedan vilar på. Cirka 4x3 meter och cirka 2 meter i takhöjd under loftet är det tänkt. Det är betongväggar runtom och går alltså att regla och stötta underifrån längs 3 väggar medan den fjärde sidan kräver någon form av stolpar.
Matti_75: Nä jag har provat butyl skarvband och det är inget vidare att jobba med. Därför kör jag med butylfog. Den är relativt billig också.
Gabbe1: Allt är relativt, Jag fick låna en elektrisk bockmaskin och svärfar fick tag i en massa överblivet 8mm kamstål på nåt bygge så för min del gick det på några timmar (200st). Vid själva kantbalksarmeringen så går det faktiskt lättare om man använder byglar eftersom du kan förbereda genom att naja ihop allt (på några sågbockar eller liknande) på bekväm arbetshöjd och sen
mlkjhr: Reglarna skall vara tvärs de andra reglarna? Isåfall hade jag nog valt vinklar och kamskruv istället.
DecaVadore: Verkar som ingreppet åtminstone är anmälningspliktigt. (från kommunen) I den nya plan- och bygglagen är åtgärder som tidigare var bygganmälningspliktiga, men inte lovpliktiga, anmälningspliktiga. Det rör sig bland annat om: ändring av en byggnad om bärande delar berörs eller om planlösningen påverkas avsevärt Men de andra frågorna. Ska jag bara kontakta en byggfirma angående
tlundberg: På träguiden har de ett exempel [1] där de visar på olika U-värden där de använder 95+45 (med 145 isolering mellan), så det borde nog vara okej också. Fast jag tycker 45-väggar kan bli lite svajiga, så jag hade nog hellre använt 70+70 om det är lika starkt (blir samma totala regelbredd, 140mm). [1] http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1281
empame: Hur är det med spottar i brännbart material? Jag har fullt med spottar i mitt "huntonittak", det är väll gjort av någon form av masonit...
ByggNiclas: Ja, det var det som var min urpsrungliga plan, det jag har idag är en hilti skruvdragare och det jag har köpt till är ett djupstopp osså köra med essve gipsskruv för stålregel 3,5x25mm. Det kanske funkar ändå då trots allt. Förstår att det är mer effektivt att använda sig av gipsskruvdragare men resultatet kanske blir detsamma även om det tar lite längre tid med vanlig
Slugge: Borra ett litet hål och se vad som finns bakom, som Fnurpern skrev, har du tur så är det träplank, då är det bara att skruva rakt in. Annars är det troligen tegel, då behöver du borra med borrhammare eller slagborr. Har du tålamod kan det även gå med skruvdragare.om det bara är enstaka hål.
Lane: Här kommer bilder: Korridoren som går från husets kortsidor, här är alltså den högra väggen bärande. Längst in på den vänstra väggen kan man se dörrhålet (där kontakten hänger): [bild] och bild på sprickan utifrån och inifrån där vi rivit väggen (lite otydligare här men syns i höjd med Xet): [bild] [bild] det är längst ner mot elementet som sprickan har vuxit.
larsbj: 25 mm räcker men större ger bättre cirkulation vid nybygge gör man oftast 45mm. Vanlig masonite funkar men jag har för mig att det egentligen ska va oljehärdad.
sebbe83: Har gjort klart nedervåningen på huset och kommer börja på övervåningen snart.har isolerat ytterväggarna med195 men har inte plastat och satt 45 isolering än.ej heller plastat tak,så har fortfarande yttertemperatur där.Nu har det blivit mycket kondens på vindväven och yttersida isolering.varför?samma temperatur ute som inne och ingen kondens nerifrån eftersom jag plastat bjälklaget
wrang: Vi körde med vatten och kakelsåg från jula. Kunde köpt en bättre skiva då det blev lite naggat i kanten men ingen att vara nervös för. Tog denna sidan inåt väggen. Fick kapa av 2cm på plattorna från MD som var 17mm tjocka
lorens: Jag skulle aldrig tänka att sätta enkelgips, tänk alla stora metallbitar som blir kvar av gips-mollys då du flyttar runt tavlor och tavellister osv... istället för ett litet spikhål!
Paytax: Har satt 25-30kvm klinkers med den, fungerar hur bra som hellst!Satt på flytspackel! Mvh