Hej!

Är ny här på forumet och är sugen på att lära mig hur jag ska renovera mitt trähus från 1938 utan att förstöra dess funktion, utseende eller själ. Har grundtänket från renovering av gamla bilar och husvagnar som jag haft länge som hobby, men nu utökar jag mitt intresse även till husrenovering :)

Huset är ett typ allmoge, tror jag med lika rum på ca 4x4 meter i två våningar + källare. Ytterpanel med spontat virke och smal lockpanel. Under det liggande bräder och sedan vindpapp och reglat med 2x4 och spånfyllda fack. Liggande plank som innervägg och på den en porös fiberskiva och sedan tapet. Det så huset är uppbyggt.Jag har bytt en vägg som jag nu har gullfiber i istället för spån. Hade jag fått bestämt själv och inte min fru haft mandat att påverka,så hade jag fyllt med spån igen.

Jag ska nu ställa iordning ett av övervåningens rum med delvis snedtak. Har rivit en garderob 1x1m i ett ytterhörn som jag bedömde inte var bärande för taket. Väggarna är ju klädda med porös fiberskiva (och taket med lite hårdare). Funderar på att gipsa väggarna och taket där nu garderoben suttit, och kanske hela taket.

Till min fråga: Kan jag sätta gipsskiva på den porösa? Låter inte helt "stabilt". Men jag gillar att den kanske isolerar lite mot kyla om den finns kvar.

Tacksam för goda råd om detta!

Funkar fint det. Kör med renoveringsgips på väggarna och 13 mm i taket.

• Gilla
Nostalgikern
  • Laddar…
Funkar fint det. Kör med renoveringsgips på väggarna och 13 mm i taket.

Låter bra det! Då slipper man riva rummet innan gipsning :)
Antar att det finns olika längder på gipsskruv så de drar i plankan under skivan?

Det finns det :)

Om det är så kallad tretex-skiva du menar och har tänkt sätta rep.gips på den så måste du vara försiktig när du drar i gipsskruven och inte dra i den för långt (så du inte knäcker den tunna gipsen eftersom tretexen fjädrar lite).
Och kom ihåg att använda t.ex 41-42mm gipsskruv så det drar i materialet bakom tretexen.

Edit: Ser nu att jag inte behövt skriva om längre gipsskruv...
Och välkommen till forumet :)

• Gilla
Nostalgikern
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.