Som titeln antyder ska jag sänka delar av taket (ca 60cm från vägg, runt om) hemma i vardagsrummet för att kunna fälla in spots och dra bild/ljud/nätverkskablage från klädkammaren.

Tipset jag fått är förstås att bygga ram längs med väggen med plåtreglar för att använda som grund i sänkningen, problemet är nu att lite undersökande medelst kofot har visat att en vägg i rummet inte når ända upp! Det skiljer ca 4cm mellan översta horisontella regeln/spånskiva och tak...

Därav kan jag alltså inte fästa delar av ramen i vägg (för att få alla mina djupmått att stämma) och undrar därför hur man ska gå tillväga för att sätta fast 45mm regel i tak för att uppnå ca 70mm djup... Vilka distanser (för att bygga avstånd mellan tak och regel) och CC-mått skulle ni använda?

Mottager även tacksamt tips om led-lampa (GU10 socket) och armatur för dessa... Med gips blir det väl ca 80mm djupt!

För vidare förkovring i ämnet undrar jag också hur man vet vad för hållfastigheter som gäller? Brun plugg och "vanlig" skruv är inhandlat, hur vet jag vilket vikter skruvarna klarar av och hur mycket marginal ska man egenligen behöva beräkna med? (Om jag tar i så det knakar med marginaler väger ena långsidan av taket 40kg)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.