Hej, vi har ett stenhus från 1953 där vi vill öppna upp kattvindarna för att få mer yta på ovanvåningen.
När vi rev ner tapeter och plankor så tyckte vi att reglarna var väldigt tjocka.
En snickare som varit där i ett annat ärende sa att de med 99% säkerhet inte är bärande väggar, men man blir ändå lite fundersam.
"Bjälken" som går emot taket var sågan i 45graders vinkel för att passa mot taket så den är ju inte heller speciellt bärande.
Vad tror ni? Vi funderar på att även ta ned en längre kattvind i ett annat rum på ovanvåningen.

http://s14.postimage.org/hyji81bkh/IMG_0111.jpg

http://s8.postimage.org/vv3mw13n9/IMG_0104.jpg

Tack i förhand för svar.

• IMG_0111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0104.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tveksamt att de är bärande men kan inte komma upp på "vinden" för att se takstolarna?

Svarade medans du postade den andra bilden och enligt den så fyller väggen en viss bärighet.

Har du inte helt självbärande takstolar så är de garanterat bärande. Har precis själv tagit bort väggarna till våra kattvindar, som var bärande.
Skulle nog gissa att de är bärande, tar du bort dem finns det risk för att ytterväggarna trycks utåt vid belastning och taket börjar att hänga. Är du minsta tveksam vänta med att riva vidare, och kontakta en byggnadskonstruktör inte en snickare för råd. Snickare i all ära men de kan sällan göra beräkningar på hålfastigheten.

Redigerat:
Tack så hemskt mycket för era snabba svar!

Nu är jag helt säker, den är bärande.

Går säkert att bära av, våran var i stort sätt lika som din och det vi gjorde var att förstärka så att det förhöjda vägglivet inte vill utåt.

• Gilla
Börjes Pöjk
  • Laddar…
Då får jag anmäla en avvikande mening.

Virket verkar lite väl klent för att vara bärande, jag hade i så fall förväntat mej att takstolarna varit konstruerade med kraftiga stödben.

Att väggarna trycks ut är absolut en risk, men ibland finns det förstärkningar i golvet (mellanbjälklaget) för att förhindra detta. (Vårt hus har sådana.)

Eftersom det finns så mycket att vinna på att ta bort kattvindarna skulle jag vilja rekommendera att ni anlitar en erfaren byggare eller själva kontaktar en byggnadsingenjör för att avgöra saken på plats.

• Gilla
Aantee16
  • Laddar…
Dom är bärande i den menig att takstolarna är för klena på den spännvidden, därav sitter det en vägg där. Förstärk takstolarna så kan du plocka ner väggen. Precis som mycke_nu säger ta in en erfaren byggare så löser han det och ytterväggarna sitter fast i mellanbjälklaget. Den väggen har ingen kraft att hålla emot så väggarna vill utåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.