8 311 läst ·
16 svar
8k läst
16 svar
Spånskiva golv
Sida 1 av 2
Jag vet att golvspånskiva är 22mm tjock, men om man reglar köksgolv med 30 cc + kortlingar, kan man då lägga följande golv:
1. Spånskiva 12mm (spontad)
2. Gips 12mm
3. Klinkers 6mm
Problemet är att det massiva furugolvet är 30mm och jag behöver få ner köksgolvet till samma nivå.
1. Spånskiva 12mm (spontad)
2. Gips 12mm
3. Klinkers 6mm
Problemet är att det massiva furugolvet är 30mm och jag behöver få ner köksgolvet till samma nivå.
Kapar tråden lite..
Vi ska lägga golvvärme i köket och har köpt hem spårade golvspånskivor. Bjälklaget är cc60 och ligger ovanpå ett betongbjälklag. Tidigare låg det bräder typ och parkett på golvet vilket sviktade för mycket och nu är vi rädda för att golvet inte kommer bli tillräckligt stabilt med enbart golvspånskivor och laminat. Vi har ett helt gäng vanliga spånskivor 12mm stående som vi funderar på att lägga dubbelt och sedan golvspånskivor ovanpå det. Totalt 50mm alltså. Vad tror ni om det? Borde inte golvet bli stabilt då? Och hur fäster vi isf alltihop?
Tacksam för svar :0)
Sent from my LT18i using Byggahus
Vi ska lägga golvvärme i köket och har köpt hem spårade golvspånskivor. Bjälklaget är cc60 och ligger ovanpå ett betongbjälklag. Tidigare låg det bräder typ och parkett på golvet vilket sviktade för mycket och nu är vi rädda för att golvet inte kommer bli tillräckligt stabilt med enbart golvspånskivor och laminat. Vi har ett helt gäng vanliga spånskivor 12mm stående som vi funderar på att lägga dubbelt och sedan golvspånskivor ovanpå det. Totalt 50mm alltså. Vad tror ni om det? Borde inte golvet bli stabilt då? Och hur fäster vi isf alltihop?
Tacksam för svar :0)
Om det är tillräckligt kan jag inte bedöma, men om det skall bli styvare så måste dom limmas ihop över hela ytan annars så är det inte något vunnet med den lösningen. Går det inte att lägga in en bjälke mellan befintliga så det blir cc30?
Tyvärr inte. Vi har all el och vvs dragen i detta golvet.cecar33 skrev:
Har själv spårad golvspån 22mm på cc 60 reglar och laminat i köket. Tycker inte alls det är några problem att det skulle svikta. Däremot skulle jag se till att vändningarna hamnar på en regel eller förstärka på något sätt. Det blir inte mycket kvar som håller upp. Nu gjorde jag inte så i köket men kommer göra så i kommande rum. Testade stå på en vändning på ett ben som hamnade under skåp och sviktade med mina 80kg och det höll, hoppa vågade jag inte. Men jag undvek att gå på vändningarna under byggtiden tills laminatgolvet var på plats.
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Segge skrev:Har själv spårad golvspån 22mm på cc 60 reglar och laminat i köket. Tycker inte alls det är några problem att det skulle svikta. Däremot skulle jag se till att vändningarna hamnar på en regel eller förstärka på något sätt. Det blir inte mycket kvar som håller upp. Nu gjorde jag inte så i köket men kommer göra så i kommande rum. Testade stå på en vändning på ett ben som hamnade under skåp och sviktade med mina 80kg och det höll, hoppa vågade jag inte. Men jag undvek att gå på vändningarna under byggtiden tills laminatgolvet var på plats.
Men TS skall ju lägga klinkers och då får det inte böja sig över huvud taget för då spricker golvplattorna /lossnar
Ska inte lägga klinker längre. Övergav den idén efter 85kvm klinker på källargolv. Spyr på klinker nu..
Men vi vill ha ett fast golv iaf
Men vi vill ha ett fast golv iaf
Så o jag gör såhär:
1. limmar bjälklaget, lägger på 12mm spånskiva, skruvar fast
2. limmar hela spånskivan, lägger på nästa 12mm skiva, skruvar fast
3. limmar hela spånskivan, lägger på 22mm golvspånskivor, ser till att skarvarna inte kommer på samma ställe, skruvar fast
Blir det rätt då?
1. limmar bjälklaget, lägger på 12mm spånskiva, skruvar fast
2. limmar hela spånskivan, lägger på nästa 12mm skiva, skruvar fast
3. limmar hela spånskivan, lägger på 22mm golvspånskivor, ser till att skarvarna inte kommer på samma ställe, skruvar fast
Blir det rätt då?
Skulle ärligt talat kännas mer rätt att lägga riktigt golvspån i botten som skruvas och limmas. Det borde stabilisera bättre än det första lagret 12mm spån.
Och om det verkligen är ett stabilt golv du är ute efter, låt 12mm spånen vänta till nästa projekt och lägg ett nytt lager golvspån på tvärsen över det första lagret..... Det är antagligen overkill och lite ovanligt, men det borde bli väldigt stabilt. Dyrare men stabilt.
Och om det verkligen är ett stabilt golv du är ute efter, låt 12mm spånen vänta till nästa projekt och lägg ett nytt lager golvspån på tvärsen över det första lagret..... Det är antagligen overkill och lite ovanligt, men det borde bli väldigt stabilt. Dyrare men stabilt.
det är klart. saken är ju den att vi har dessa 12mm spånskivor bara så det kostar oss inte ett dugg extra. Tanken var alltså att ha 2*12mm skiva och därefter golvspånskiva a 22mm.
Kan jag fästa det som beskrivet ovan? blir det rätt?
Kan jag fästa det som beskrivet ovan? blir det rätt?
fast golvspånen är spårade till golvvärme..