R
Roundup: Normalt lägger man inte nätet dikt an mot underlaget, men det får du nog göra om du bara har 1 cm, annars kan det ju sticka ut eller lämna rostfläckar om det är fuktigt. Rödgrund är nog ingen bra idé, då får du antagligen risk för putssläpp mot det gamla underlaget som sannolikt har lägre hållfasthet än rödgrunden. Man ska visst aldrig putsa så att bruket i ett yttre lager har
3 svar · 6,2k läst
H
henkeh91: Hej! Håller på med en projektuppgift på skolan. Jag ska nämligen rita upp en genomskärning av en (sula, yttervägg och tak) med fungerande klimatskärm. Problemet är hur man ska rita upp själva karmunderstycket. Jag har ritat dit både isolering och lufttätning och då undrar jag om man ska rita dit någon typ av plåt eller gips under själva karmen? Just nu står den direkt på teglet
0 svar · 1,6k läst
B
bockara: Okej, golvvärmen i uterummet innehåller någon typ av kylvätska för att man ska kunna stänga av. Då är det alltså om det blir problem med fukt och mögel. Jag upplever redan som det går åt en hel del värme för att hålla det uppe med 7-8 grader. Hur skulle ni gjort? Har också värmegarage där jag har kranvatten med så har på typ 5 grader där för att det inte ska frysa men har
4 svar · 1,7k läst
D
Dethåller: Om någon är intresserad så kan jag berätta att väggarna har rivits och en ny vägg satts upp för att förminska sovrummet. Efter att bilden tagits så har elen fällts in och allt har spacklats upp! Tilläggas att det var ett totalt helvete att få bort väggarna, tjocka plank i båda riktningar som jag aldrig har sett vara så väl ihopspikade. Till detta putsade vassväggar där man inte
6 svar · 4,8k läst
·
Z
ZipLock: Aha, det låter rimligt. Tack!
2 svar · 1,9k läst
·
Y
Yrrol: Jag har körtfast med mitt badrum, i ett år, men nu får jag bli klar så jag kan duscha hemma. Har en vision men finner inte materialet. I min fantasi så vill jag klä en "låda"/"hylla" med svart skiffer. Har en lokal stenhuggare som nu haft ett halvår på sig att tafram priser. (3 påminnelser) så nu får jag söka mer på distans. Göteborg ligger inte långt bort men är inte insatt i
0 svar · 874 läst
·
Z
ZipLock: [citat] Tack för tipset, men de verkar vara nedlagda numera. Klickar man på "Våra öppetider:" ser man: "Nu slår vi igen portarna."
2 svar · 878 läst
Demmpa
Demmpa: Beroende på hur vägg/tak ser ut så kan det gå att "stämpla" upp taket , riva befintliga balkar å sätta dit den större limträbalken, sedan rivs stämplingen.
1 svar · 3,0k läst
T
ThoBer: En svåröverskådlig marknad där jag nu är ute efter en list att sätta mellan en skåpvägg och ett kylskåp. Vi har ett utyrymme för kylskåp i ett gammal hus. Tidigare var kylskåpet mindre men när vi köpte ett 125 cm högt Gram tog vi bort några hyllor och fick då ca. 125 cm höjd drygt som anpassades. Grammen börjar bli opålitligt, lampan stängs inte av etc. så vi har sökt etter
0 svar · 1,2k läst
anders07
anders07: [citat] Tänk dig att du tar den högra delen av gångjärnet och viker den över den vänstra delen. Den vänstra delen av gångjärnet sitter alltså i skåpet och den högra delen i dörren. Stäng dörren och gångjärnet sticker du ut på högra sidan av dörren som du öppnar mot dig, högerhängd alltså... :)
10 svar · 9,3k läst
Stew
Stew: Hej, Det beror helt på vad det är för material tycker jag... Virke köper jag alltid (numera) på brädgården själv för att få bra virke. Däremot köper jag mycket annat via internet. Tex dörrar, fönster, skruv. Jag gillar att går runt på byggvaruhusen, får en känsla av det jag ska bygga och vägen dit. Hittar tex ofta saker som jag inte alls hade tänkt på innan jag gick till just
1 svar · 1,3k läst
A
Akam: Okej som jag ser behövs det kanske lite mer specifieringar... Lokalisering - dubai företag - mitt eget, har tänkt öppna en ny fabrik där med prefab liknande system som har verkligen bra isolering, starkt, jordbävningståligt. Snabbt dessutom. Ska bygga 5, vi är fem familjer sommska göra detta så förhoppningsvis tjänar jag en slant om det blir attraktivt. so give me ideas...
7 svar · 6,6k läst
pegee
pegee: Detta är ett fantastiskt forum. Den fråga man inte kan få besvarad är nog svår att hitta. Risken är att man får för många svar. Vanliga plugg! Specialplugg! Kemankare! Väggen kan rasa! Använd stege upp till tredje våningen! Använd skorstenen! Inga problem att fästa den i väggen! Jag citerar en gammal kommentar till svaret på en svår fråga: Vi är fortfarande lika förbryllade
16 svar · 11,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Det är nog viktigare i så fall att köpa radiator av bra kvalitet. Dock inte lätt att bedöma kvalitén :confused: priset är knappast en kvalitetsstämpel.
2 svar · 1,4k läst
I
Indus: Så ser det ut i alla "moderna" bålehus jag känner till. Visst är det säkrast att använda papp och någon typ av isolering som kan buffra fukt, speciellt om du planerar att göra det i omgångar. Finns förhoppningsvis ingen anledning att riva ner det du har på övervåningen, men det gäller att hålla koll på taket så att det håller tätt. Kan rekommendera dig att ersätta pappen med
12 svar · 2,2k läst
AXS
AXS: Tycker det finns svar på det mesta, annars har finja bra guider. Använd expanderbruk eller bemix. Vibrera väl och se till att formen är stadig och rak. Armera väl. Testa efterbehandling på provbitar. Jag gillar när de blir slitna och med ringar, då funkar det utan att behandla.
1 svar · 1,1k läst
mångstekta
mångstekta: på byggen görs det sällan men gör man det själv är det helt klart värt det! se även till att ha den riktiga värmen på 3månader före du börjar spackla å måla så är risken för sprickor nästan borta! tro mig jag och några till har testat nästan allt.. :D
5 svar · 1,4k läst
T
thomasx: Du "kan" vända dem hur du vill, men de blir inte lika starka. Det kommer säkert att funka i ditt fall, även med den mindre, skor är ju inte så tunga, men det kommer inte att gå att kliva på hyllan.
1 svar · 8,0k läst
S
spiskrok: Exakt en sådan jag menade, den borde fungera.
5 svar · 4,6k läst
C
camaro1969: tror jag har mur/putsbruk B och C hemma.... kan man använda det eller måste det vara något särskilt lagningsbruk? något annat att tänka på än att kratsa ur sprickorna lite? det går alltså inte med nån övermålningsbar fogmassa?
5 svar · 4,3k läst
·
Vidar
Vidar: Hej! Vi håller på att renovera lite hemma, byter bla. ut isoleringen i tak och väggar. (anledningen till att det byts - fuktskadorna- är fixade, bara lukten kvar. Yttertak bytt, hela huset ordentligt dränerat, fuktspärr på betongplattan osv.) Tidigare har det varit lite sådär med diffspärrar i huset, bla upp mot nocken på ovanvåningen, där var det en glipa och isoleringen hade en
0 svar · 4,4k läst
·
T
ToRy: Efter att ha googlat, länkat och åkt runt och frågat kan jag konstatera att det är inte helt enkelt att hitta en butik som har det jag behöver. Inte genom någon av länkarna ovan kunde jag hitta en återförsäljare som förde något som helst hörnskydd för icke 90graders hörn. (Inte ert fel! Jag är tacksam för länkarna!!!:)) Jag var och frågade på Beijer, Bauhaus, Byggmax, och ett
13 svar · 18,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Ja det hoppas jag inte. Jag själv har nämligen byggmax-fogen lite överallt i det här huset.
5 svar · 5,7k läst
S
sblixten: Hittade lite tabeller för P30(plywood): http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=741 http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=758 Problemet är att jag inte klarar av att använda dem, men kanske det finns någon här som kan hjälpa mig?
11 svar · 1,8k läst
anders07
anders07: Jag ringde LK om samma sak... tydligen så gäller inte garanti om man inte använder Kiilto. Det gick tyvärr åt nästan dubbelt så mycket som rekommenderad åtgång dessutom...
1 svar · 1,7k läst
C
corre: På varje kortsida monteras en lagom hög regel stående. vajer eller grovt rep spänns mellan och stagas i vinkel i marken. tex i nedslaget rör. Bandspännande eller sparkblock till spänningen. Varje stånde regel får dessutom ytterligare rep nedspänt som sidostabilisering. Press läggs ovanpå. Sidorna på pressen spänns ned och föränkras så risken för flaxande minskar. Praktieras i
34 svar · 4,7k läst
·
F
fallacken: Blir mycket tyngd på liten yta. Jag personligen skulle skära bort en yta som är mindre än det du ska sätta upp, stoppa in kortlingar, skruva tillbaka gipsen och sen spackla igen "skadorna". Då kan du fördela vikten på mycket större yta och du slipper oroa dig för att den ska rasa ned
7 svar · 2,1k läst
·
C
corre: Det hänger ju lite på underlaget under betongen med. Fukten måste torka ut någonstans. Antingen nedåt om marken suger, eller uppåt. Eftersom du har frigolit under kommer det vara relativt tätt ditåt. Lägger man laminat eller trägolv kommer den agera spärr och suga en del fukt, Resten kommer få problem att torka ut, och riskera att lägga vägg eller golvkonstruktionen fuktig länge
11 svar · 5,3k läst
B
Blandaren: Tack! Blev lite fundersam då det lagts asfaltspapp, Var det vanligt på 60talet?
3 svar · 4,1k läst
T
tronen: [citat] Har kontaktat dom för offertförfrågan, men dom har inte svarat på mitt mail. Tack.
7 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.