Hej! Vi har nyligen köpt hus och börjat renovera.
Vi ville ha bort en liten bärande vägg, väggen med den blå pärlan på bilden med ritningen.
Samma vägg som är blottlagd på bild 5.
Ovanför den väggen med den blå pärlan ligger det en H-balk. Den går från balkongen och nästan in till murstocken.
Vi valde därför (med snickare på plats) att sätta upp pelare och längsgående balk enl bild 6.
Som man kan se på första bilden så lutar balkongen uppåt i mitten där H-balken sitter under... Har alltså gjort från vi köpte det.
Det var en del knarr och lite lut redan från början i sovrummet som är i anslutning till balkongen. Sedan vi gjorde om på nedervåningen är det värre =\
Den lilla öppningen vid den gula pärlan är borta. Likaså väggen vid den rosa pärlan.
Häromdagen dagen märkte vi en större "sättning". Kommer fler bilder och förklaringar strax för den som orkar..

• ImageUploadedByByggahus.se1354012071.368162.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1354012302.277864.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1354012481.258181.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1354012545.259786.jpg
    Skapa konto
  • ImageUploadedByByggahus.se1354012594.892483.jpg
    Skapa konto
  • ImageUploadedByByggahus.se1354012772.453922.jpg
    Skapa konto
Så här ser det ut till vänster om toaletten på ovanplan. Som att golvet sjunkit ner!

• ImageUploadedByByggahus.se1354013655.936455.jpg
    Skapa konto
Såhär ser toadörren ut på ovanplan... Likaså är bilden på den blåa plastmattan på samma sida där det lyft/sjunkit på.

• ImageUploadedByByggahus.se1354013768.140525.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1354013827.586493.jpg
    Skapa konto
  • ImageUploadedByByggahus.se1354013858.797732.jpg
    Skapa konto
Vore nog bra om du numrera bilderna eller beskriver bilden.
Men på den översta bilden i första inlägget är det dom pinnarna som ersätter en bärande vägg?????

Redigerat:
Frågan är bara vad vi ska göra? Det är snart dags att börja renovera bort den bruna ovanvåningen. Men vill gärna få klarhet i vad som händer.
Rent krasst så är det lutning från murstockens sida ut mot badrummet på ovanvåningen och in till ca halva sovrummet. Därifrån lutar det uppåt ut mot balkongen.
Vi ska lägga nytt golv i sovrummet på ovanplan då det verkar ligga direkt på reglarna utan någon spånskiva under. Knarrar som fan. Isf river vi upp det gamla. Kan man se eller göra något åt problemet då?

Ja det är dem "pinnarna" på 10 cm.
Väggen var 2 meter lång.

Varken låter eller ser kul ut. Uppenbart saknar ni bärande och avlastande väggar.Som LGG-01 antydde är de pinnar som finns på översta bilden just bara pinnar. Framförallt "balken". Jag hade plockat fram en rejäl balk och en bra domkraft för att stabilisera före jag tog en en byggnadsingenjör som kunde kika på det. Bara för att slippa fler sättningar som kanske tom orsakar läckage från rör eller badrum.

Innan snickaren satte dit det som sitter där nu så lyfte han ju hela taket någon cm med stöttor längs vägen. Enligt sambon så sjönk det ju ner en bit när han släppte på dessa.
Problemet fanns ju redan innan men är värre nu som sagt :(
Snickaren menar ju att dessa två "pinnar" ska bära ist för den fd lilla väggen.

• ImageUploadedByByggahus.se1354016143.680505.jpg
    Skapa konto
  • ImageUploadedByByggahus.se1354016161.042070.jpg
    Skapa konto
Den där "balken" i taket är ju ingen balk, ser ut som en limträpelare 90x90 i bästa fall, du behöver ha en helt annan höjd på en sådan balk för att den ska ha någon effekt öht. Typ 56x225, men det där behöver en konstruktör räkna på för att det ska bli rätt men som det är nu ser ju en lekman att det är helt fel!

Balken är grövre och infälld upp i taket.

Ok, men så mycket grövre än vad som syns kan den väl knappast vara? Du har en gipsskiva och glespanel i tjocklek upp till mellanbjälklagets undersida?

Jag skulle gissa på en två tum åtta regel. Men ring en konstruktör som kan komma ut och titta på det. Vill du inte ha en hög träbalk så kanske det går med en rejäl stålbalk också.

Tja du. Det är en snickare i samråd med XL-bygg som räknat på det. =\
H-balken ligger ju kvar ovanför. Men jag vet ju inte hur den fungerar direkt.

Det låter ju inte så fel.. men å andra sidan borde inte övervåningen svikta om det var rätt.

Be dem göra en ny beräkning. Om de inte hittar något fel så skulle jag ha tagit in någon annan som också räknade på det.

Jag tror inte jag har förstått exakt var H-balken börjar och slutar, vad vilar den på egentligen?
Något har ju uppenbarligen gått lite snett. Jag tycker ni ska ta kontakt med den snickaren som gjort det och förklara läget. Det kan ju vara så enkelt som att den där limträpelaren (pinnen alltså) är lite för kort?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.