Hej!

Har dragit upp ett Elfa-system på en 4-metersvägg (se bild) och är lite halvt orolig för att hela konstruktionen ska rasa. Det är en kronisk nojja jag har... :confused:

Hur som helst, väggen består av 13 mm gips, 12 mm kryssfanér/plywood, och sen isolering. Det är 3 bärlister i toppen med 9 skruvar i varje, alltså totalt 27 skruvar. Var helt övertygad om att man var tvungen att köra med plugg/expander för detta, men fick rådet att köra med träskruv. Så det fick bli 5x55mm. Skruvarna drog bra och vi lyckades med konststycket att undvika alla plåtreglar.

Men jag är fortfarande nojjig. Bara Elfa-grejerna väger sina kilon, och då har vi inte börjat fylla hyllorna ännu.

Så, kan någon stilla mitt sinne? Kan jag sova gott om nätterna utan att vara orolig för att vakna av världens brak? ;)

Tack!

• IMAG0599.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag kan ju ta en bild på allt virke jag lastat upp på några konsoler i garaget, så kanske du lugnar dig ... ;)

Allt ramlar knappast ner pang bom. Du hör väl när det knakar innan :)

Mikael_L skrev:
Jag kan ju ta en bild på allt virke jag lastat upp på några konsoler i garaget, så kanske du lugnar dig ... ;)
Jag tror dig. :) Men sitter de i en gipsvägg? Kan ju förtydliga att det är infästningen jag nojjar över, typ att gipset successivt ska lukras upp av all tyngd på skruvarna eller liknande. Har alltid bott i lägenheter med betongväggar så jag har verkligen ingen koll på egenskaperna hos gips. Jag är blåst i det här sammanhanget, helt enkelt.

Nyfniken skrev:
Allt ramlar knappast ner pang bom. Du hör väl när det knakar innan :)
Absolut. Och det är då jag springer dit med mina superhjältekrafter och håller upp det hela. ;)

Mikael_L
Jag har gips + 11mm OSB, du hade ju 12mm plywood bakom som är ännu lite starkare än OSB.
(Gipsskivan ger inget bidrag med denna infästning, det är träskruv i plywwod som håller upp ditt ELFA-set.)

5mm skruv drar bra, jag förutsätter att du inte vålddragit dessa så att din plywood har börjat trasas sönder.
En enda sån skruv håller annars för redigt mycket.

Tack, bra svar. Låter som att jag kan slappna av. En eventuell tabbe är att jag förborrade med liten borr (typ 2mm) bakom den första bärlisten (innan jag förstod att det inte behövdes). Där var det faktiskt en skruv som inte riktigt ville dra fast. Men ett trashat fäste av 27 lär väl inte göra nån skillnad...

Tack igen!

Du ska kunna sova gott på naten om hela paketet sitter uppe med 27 skruv. Kolla här så ser du att varje enskild skruv ska klara 270kg om de sitter i en 12 plywood. Med 27 skruvar ska du då kunna fylla hyllorna med 7,3 ton innan hyllan rasar ner...

8 inlägg och ingen funderar över hur plåtreglarna sitter infästa? Det är knappast konsollerna som lossnar från plyfan om det rasar......

tumblr_mcwckxZiW21rnpq1i.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
7.3 ton....borde räcka. :)

Det är nyproduktion, så exakt hur infästningen för reglarna ser ut vet jag inte. Informationen jag fick från byggherren var:

13 mm gips
12 mm kryssfanér (plywood)
45 mm plåtreglar med isolering mellan
10 mm luftspalt
Betong

Gissar att reglarna är monterade i betongen, med 10mm distanser. Fast jag har ju egentligen ingen aning.

Redigerat:
Då skulle jag fokusera på att förstå hur plåtreglarna sitter fast för det är den svaga punkten i din konstruktion.

framis skrev:
7.3 ton....borde räcka. :)

Det är nyproduktion, så exakt hur infästningen för reglarna ser ut vet jag inte. Informationen jag fick från byggherren var:

13 mm gips
12 mm kryssfanér (plywood)
45 mm plåtreglar med isolering mellan
10 mm luftspalt
Betong

Gissar att reglarna är monterade i betongen, med 10mm distanser. Fast jag har ju egentligen ingen aning.
Om väggen är byggd med luftspalt för att dämpa ljud från grannen tror jag inte att plåtreglarna är fästa i betongväggen.

ZipLock skrev:
Om väggen är byggd med luftspalt för att dämpa ljud från grannen tror jag inte att plåtreglarna är fästa i betongväggen.
Det är ut mot trapphuset. Men ja, det är nog av ljudmässiga skäl.

Väntar svar från byggherren angående reglarna.

Fick just veta att reglarna sitter i väggen, med distanser för att få till 10 mm luftspalt. Känns som att jag kan andas ut och börja fylla på med mina 7.3 ton prylar. :)

Tack för all input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.