Hej!
Har dragit upp ett Elfa-system på en 4-metersvägg (se bild) och är lite halvt orolig för att hela konstruktionen ska rasa. Det är en kronisk nojja jag har...
Hur som helst, väggen består av 13 mm gips, 12 mm kryssfanér/plywood, och sen isolering. Det är 3 bärlister i toppen med 9 skruvar i varje, alltså totalt 27 skruvar. Var helt övertygad om att man var tvungen att köra med plugg/expander för detta, men fick rådet att köra med träskruv. Så det fick bli 5x55mm. Skruvarna drog bra och vi lyckades med konststycket att undvika alla plåtreglar.
Men jag är fortfarande nojjig. Bara Elfa-grejerna väger sina kilon, och då har vi inte börjat fylla hyllorna ännu.
Så, kan någon stilla mitt sinne? Kan jag sova gott om nätterna utan att vara orolig för att vakna av världens brak?
Tack!
Har dragit upp ett Elfa-system på en 4-metersvägg (se bild) och är lite halvt orolig för att hela konstruktionen ska rasa. Det är en kronisk nojja jag har...
Hur som helst, väggen består av 13 mm gips, 12 mm kryssfanér/plywood, och sen isolering. Det är 3 bärlister i toppen med 9 skruvar i varje, alltså totalt 27 skruvar. Var helt övertygad om att man var tvungen att köra med plugg/expander för detta, men fick rådet att köra med träskruv. Så det fick bli 5x55mm. Skruvarna drog bra och vi lyckades med konststycket att undvika alla plåtreglar.
Men jag är fortfarande nojjig. Bara Elfa-grejerna väger sina kilon, och då har vi inte börjat fylla hyllorna ännu.
Så, kan någon stilla mitt sinne? Kan jag sova gott om nätterna utan att vara orolig för att vakna av världens brak?
Tack!
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Jag tror dig.Mikael_L skrev:
Jag har gips + 11mm OSB, du hade ju 12mm plywood bakom som är ännu lite starkare än OSB.
(Gipsskivan ger inget bidrag med denna infästning, det är träskruv i plywwod som håller upp ditt ELFA-set.)
5mm skruv drar bra, jag förutsätter att du inte vålddragit dessa så att din plywood har börjat trasas sönder.
En enda sån skruv håller annars för redigt mycket.
(Gipsskivan ger inget bidrag med denna infästning, det är träskruv i plywwod som håller upp ditt ELFA-set.)
5mm skruv drar bra, jag förutsätter att du inte vålddragit dessa så att din plywood har börjat trasas sönder.
En enda sån skruv håller annars för redigt mycket.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Tack, bra svar. Låter som att jag kan slappna av. En eventuell tabbe är att jag förborrade med liten borr (typ 2mm) bakom den första bärlisten (innan jag förstod att det inte behövdes). Där var det faktiskt en skruv som inte riktigt ville dra fast. Men ett trashat fäste av 27 lär väl inte göra nån skillnad...
Tack igen!
Tack igen!
7.3 ton....borde räcka. 
Det är nyproduktion, så exakt hur infästningen för reglarna ser ut vet jag inte. Informationen jag fick från byggherren var:
13 mm gips
12 mm kryssfanér (plywood)
45 mm plåtreglar med isolering mellan
10 mm luftspalt
Betong
Gissar att reglarna är monterade i betongen, med 10mm distanser. Fast jag har ju egentligen ingen aning.
Det är nyproduktion, så exakt hur infästningen för reglarna ser ut vet jag inte. Informationen jag fick från byggherren var:
13 mm gips
10 mm luftspalt
Betong
Gissar att reglarna är monterade i betongen, med 10mm distanser. Fast jag har ju egentligen ingen aning.
Redigerat:
Om väggen är byggd med luftspalt för att dämpa ljud från grannen tror jag inte att plåtreglarna är fästa i betongväggen.framis skrev:7.3 ton....borde räcka.
13 mm gips
10 mm luftspalt
Betong
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden