Håller på att renovera våran övervåning och börjar se slutet. Har dock detta projekt nedan kvar. Känns helt omöjligt i detta nu och behöver råd om hur jag skall gå till väga.
Det är 13 takstolar och alltså 26 "hål" att försöka få till snyggt. Har testat med foglist (8x33) vilket fungerar hjälpligt men det tog cirka 20minuter att få till en sida av en takstol. Det är trångt som fasen ovanpå och då det är trä vi pratar som så går det inte att limma (ojämt) och försöker jag hamra i kanterna så spricker foglisten istället. Sen är vinklarna inte så solklara dvs 45 runt om utan då det tiltar lite på någon så kan det vara 42 istället typ vilket gör att varje måste specialgeras=massor med spill.
Illusterar på bild.
Någon som har ideér hur jag kan göra? alla ideér är välkomna vid detta lag
Det är 13 takstolar och alltså 26 "hål" att försöka få till snyggt. Har testat med foglist (8x33) vilket fungerar hjälpligt men det tog cirka 20minuter att få till en sida av en takstol. Det är trångt som fasen ovanpå och då det är trä vi pratar som så går det inte att limma (ojämt) och försöker jag hamra i kanterna så spricker foglisten istället. Sen är vinklarna inte så solklara dvs 45 runt om utan då det tiltar lite på någon så kan det vara 42 istället typ vilket gör att varje måste specialgeras=massor med spill.
Illusterar på bild.
Någon som har ideér hur jag kan göra? alla ideér är välkomna vid detta lag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbysnickare
· skaraborg
· 365 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hade samma problem men kom på att rep var väldigt följsamt.
Längst upp till vänster så kan man ana ändarna på repet. Vi surrade ihop dem med ett snöre och spikade fast allt med en spik som hade ett lite finare huvud.
Redigerat:
kioskdavid: Rep-varianten var något jag inte tänkt på! just den typen av rep är dock inget som kommer att passa in just på våran övervåning men tanken är mycket bra! får se om jag hittar något alternativ.
fgo: att figursåga kräver nog sin snickare för att få det snyggt. Har en sticksåg att tillgå och det känns som att jag behöver lite finare såg (förutom bättre teknik) om jag skall får det att se bra ut. Torde ta en jäkla tid också att såga runt alla lister dvs 26st. Utgår dock lite att det du beskriver är som kioskdavid har dvs att deras balkar sitter mot tak. Som du ser på min bild så måste listen gå runt takstolen då jag taket går hela vägen till nocken. Då måste jag ändå skapa ett "lock" vilket ställer till det.
fgo: att figursåga kräver nog sin snickare för att få det snyggt. Har en sticksåg att tillgå och det känns som att jag behöver lite finare såg (förutom bättre teknik) om jag skall får det att se bra ut. Torde ta en jäkla tid också att såga runt alla lister dvs 26st. Utgår dock lite att det du beskriver är som kioskdavid har dvs att deras balkar sitter mot tak. Som du ser på min bild så måste listen gå runt takstolen då jag taket går hela vägen till nocken. Då måste jag ändå skapa ett "lock" vilket ställer till det.
Redigerat av moderator:
Skall det målas eller skall det vara trärent?
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Om du bygger på hanabandet med några brädor så försvinner springan.
Är faktiskt bättre med bredare fog då du får större bredd som blir mera flexibel. Välj den mjukfog som har bästa flexibiliteten, brukar anges i procent på tubarna, dvs inte den billigaste målarfogen som brukar ha ganska dålig flexförmåga.
Och grunda före du lägger dit fogen så fäster den bättre.
Och grunda före du lägger dit fogen så fäster den bättre.
Om du använder vit mjukfog och det är vitmålat lär du inte se ev. sprickbildning i färgen uppe vid takstolarna.
Däremot om du fogar efteråt så kan det istället bli färgskillnad och den ses tydligare, samt att fog och färg åldras olika och kan ge skiftningar.
Så börja med att grunda, foga och måla, då fogning är ett ganska enkelt och snabbt arbete att utföra.
Visar det sig sedan att du efter ett tag inte är nöjd så kan du fundera på en mera avancerad lösning om det skulle behövas.
Däremot om du fogar efteråt så kan det istället bli färgskillnad och den ses tydligare, samt att fog och färg åldras olika och kan ge skiftningar.
Så börja med att grunda, foga och måla, då fogning är ett ganska enkelt och snabbt arbete att utföra.
Visar det sig sedan att du efter ett tag inte är nöjd så kan du fundera på en mera avancerad lösning om det skulle behövas.