M
Macarus: Med några grova bultar lär det gå att dra ihop den vridna regeln med en ny förstärkningsregel. Problemet är väl att man inte gärna vill "vrida tillbaka" den gamla regeln så mycket då det kan rucka resten av konstruktionen som satt sig efter den nuvarande formen på regeln. Beror iofs på vad som vilar på den, ser inte riktigt det på bilderna. Generellt brukar gammalt virke vara mycket
3 svar · 4,7k läst
·
S
studiomannen: Hej! Hur växlar man av denna 4m långa vägg bäst tror ni? Hur stor balk skulle vara "overkill"? Tror en limblank blir för hög pga låg takhöjd, 2.30m, lutar alltså åt stålbalk. Förutsättningar: Trimmrat 18-tals hus i 2 plan. 4m timmervägg mellan kök och hall ska bort på bottenplan mot husets kortsida. Sovrum ovanpå köket, övre hall ovanpå hallen. Trappa i hörnet t.v. i hallen
0 svar · 6,8k läst
·
larsbj
larsbj: Antar att fönstret ska sitta kvar och synas utifrån? I så fall isolering plast gips innerst
1 svar · 3,8k läst
S
Stefan_A: Jag får tacka så mycket för svaren. Arbetet kommer påbörjas i helgen eller nästa helg beroende på vad det finns för tid. /Stefan
6 svar · 6,1k läst
·
F
Fred vom Jupiter: Jag har fått för mig att det måste vara 5 plusgrader i några dygn för att man ska kunna jobba med cement, så jag har gett upp mina projekt för i år och väntar på våren.
1 svar · 2,1k läst
Alimaj
Alimaj: Tack för alla svar! Nu har man lite mer kött på benen.
8 svar · 14,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag skulle vilja påstå att påbyggnadsringar är onödigt för 6 mm påbyggnad. Se bara till att skruvarna som håller brytarna/uttagen räcker i längd. Det gör de troligen.
3 svar · 2,4k läst
N
nombz: Och samma dag som jag skrev inlägget så fick jag fakturan. Strax under 7100kr för jobb och material (1m HEB180).
45 svar · 17,0k läst
·
Z
ZipLock: Ok, tackar för svar. Låter tryggt.
3 svar · 2,0k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Längre skruv om det är gamla dosor.....
3 svar · 840 läst
I
inspectah44: Tackar för tipsen. Dock tror jag att jag uttryckte mig lite förvirrat. Då jag inte kommer ha foder som går ner längre än vad bilden visar undrade jag egentligen vad man bör använda för att få det tätt utifrån. Nån typ av fogmassa kanske? Drevremsan petar jag in från insidan efteråt.
3 svar · 3,3k läst
·
E
Eddi Thomason: Vad menar du? Vill du ha tips om lättbetonginfästningar som håller? http://katalog.essve.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V70&kat_bid=V70&dokid=wc397833&katnr=1&katsektnr=69 (min favorit) http://www.elnu.se/index.php?lista=15&an=3&n1=F%E4stmateriel&n2=++Gips%2FL%E4ttbetinginf%E4stning&n3=L%E4ttbetongplugg+Fischer+GB+&n=4&elmateriel=1 Bägge dessa har jag använt med mycket bra framgång.
38 svar · 7,2k läst
·
Fruppe
Fruppe: Åter till stock problemet! Hugg ur befintliga stockar tills dom är friska, och "jacka" den nya och skarva i den där den dåliga suttit och limma och skruva, om det är under en takstol så sätt en stötta under mot nått. Starkt som brännvin ;)
31 svar · 22,2k läst
·
H
huggan: Man kan inte lita till 100% på beräkningsverktyg online däremot får man ett svar där man ska ligga ungefär.
1 svar · 2,6k läst
·
S
Stefan555: Lånar tråden lite..Finns det några maxmått på hur stor boden får vara på en sån där vagn? Om man får tag på ett underrede och bygger boden bredare än underredet och såpass högt så man får plats med ett loft ovanpå.. Jag tänker på när man sen ska ut på vägarna med den.
3 svar · 9,0k läst
·
D
Dsl: Varför vill du regla ut då? Är det för att få en jämn vägg borde det väl räcka med med att skruva upp en tunn skiva (icke organisk) och den går ju att peta ner bakom elementet.
3 svar · 3,1k läst
I
Indianlax: Vi körde med Götenehus. Spräng, träd och markarbete påbörjades i feb, gjutning platta mitten mars. Stomresning skedde i mitten april, så fort stommen var klar kopplade de på golvvärmen med ngn tillfällig apparat som såg ut som en gasoltub för att dra ur fukt. Tyvärr stannade bygget helt 6 veckor under sommaren och det är frustrerande och kostsamt. Inflytt 2v sedan ( okt 2012 ).
5 svar · 2,9k läst
T
TomHed75: Hur ska man göra om man vill sätta stenkakel(skrovlig mursten ca 25-35mm tjock) längs en vägg som består av 125cm murstock och 180cm träreglad innervägg med gips som ytskikt I Skarven mellan murstock o innerväggen finns det ju viss risk för rörelse o därmed sprickor Silikonskarv i någorlunda samma kulör som murstenen? Man får väl inte klä in murstocken annsrs hade väl det varit
0 svar · 1,2k läst
blob
blob: Hur kombinerar man utseendet på denna spaljé med en passande grind? Konstigt nog kan jag inte infoga bilden i tråden, men här är länken. http://husohem.se/Images/HOH/Cache/708/0/19615_Annika%20i%20Lund_1.jpg
0 svar · 3,2k läst
·
M
motives: Tack för tipsen, får bli en runda till helgen (och under veckan då till vissa som ogillar att jobba helg... :))
4 svar · 1,4k läst
V
verktygsgurun: Gör egna av Mdf skivor, finns flera trådar där det beskrivs hur de har gjort. Men jag undrar varför byta fönster som inte ens är 10 år gamla?
2 svar · 2,5k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Bilder på den bef och den tänkta trappan är en bra början....
3 svar · 1,0k läst
V
valter53: Sätt upp ny papp och strunta i plast.
1 svar · 2,4k läst
N
Nerre: Jag löste de två hörnen på lite olika sätt. Det ena hörnet insåg jag att där var det bara så att gipsskivan buktade ut. Det fanns en regel bakom så med ett par skruv så satt den som den skulle (kollat att det blev rakt med skruvarna, så den inte buktar in nu). Det andra hörnet var det en spånskiva på ena väggen (mot baksidan av garderober i rummet bredvid) som gick i vinkel mot en
9 svar · 2,9k läst
Suhagg
Suhagg: Köpte MDF för att ha som skjutdörrar inomhus. Direkt från brädgården och in i 10 gradigt hus. Några har kroknat och är ca 1cm skeva/banan böjda på mitten. Något tips på att få dem raka? De är nu omålade och jag fick tipset att när jag målar dem att ta den utbuktande sidan först så kanske de rätar upp sig lite när färgen torkar.
0 svar · 1,2k läst
B
ByggNiclas: menar du att sätta en extra regel i mitten som löper längs med eller den i mitten av de tvärgående reglarna? aa vet, hide-a-lite har bra halogen spottar som bara bygger ett par cm nuförtiden!
4 svar · 1,1k läst
S
stoffe88: Om man inte har möjlighet att slå ner hela väggen i ett svep så är en liten bilningsmaskin perfekt.
3 svar · 8,4k läst
Q
Qlram: Jag målade om mitt plåttak i somras med Hagmans takbeläggningsfärg. En vattenbaserad grund med lite zink i och en top i akrylat. Verkar bra än så länge. Grunden fanns i liter förpackning och toppen var nog 5liter minst. Kanske kan vara ett alternativ. Annars har de flesta tillverkare bra grundfärger med bra rostskydd.
5 svar · 6,0k läst
Stew
Stew: Hej Fia, Det blev något konstigt med ditt inlägg, svårt att läsa. De bör vara ganska torra innan du sätter upp dem, men de behöver ju inte vara kruttorra. Hur länge det tar beror ju på vart de förvaras, luftfuktighet, ventilation och temperatur. Men stapla reglarna bra med mycket luft emellan så bör det gå ganska snabbt för dem att torka. Mvh Stefan
1 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.