En gång i tiden spikade jag upp liggande panel. Började nerifrån och så att säga staplade nerifrån och upp. Vände fjädern nedåt och sponten (diket - spåret) uppåt

Allt frid o fröjd tills dagarna efter det att panelen blivit lackad.
Pang! Vaknade av en riktigt hög smäll mitt i natten. Ja, huset skakade till.Trodde någon kört in i huset men såg inget förrän jag vaknade. En panelbräda hade spuckigt längs med! Mitt på väggen. En spricka på 2 cm! Bara att riva ned.

Det som hade hänt var att lack hade runnit med i varje spont och så att säga limmat ihop panelerna mot varandra. När det sen blev ändring i fuktigheten, så krympte var panel lite och byggde upp en stor kraft, som drog isär en bräda på mitten.

Så gör man väl inte skriver väl snart en besser.... Monterar med sponten uppåt. Men det gjorde jag på min allra första panelklädda vägg :-)

Redigerat:
  • Gilla
Swappe och 2 till
  • Laddar…
Det är som jag brukar säga, det är av misstagen man lär sig :rolleyes:

För att lära mig så mycket som det bara går brukar jag därför göra massor av fel :)

Huvudsaken det blev rätt i slutändan! :)

Intressant!

Hade du i stället lämnat panelen obehandlad så hade i stället regnvatten runnit ner i sponten,
brädorna hade svällt och PANG tryckt loss taket :)

Pest eller kolera?

Jag använder Z-panel. Ingen spont, mindre risk för PANG, även om man vänder den fel :p

Hur gick det där till? Gick spikarna som brädorna var uppsatta med också rätt av?

Jag trodde att det var inomhuspanel som avsågs då den var lackad och då finns det lite olika monteringssätt med spik, clips, etc. Men jag kanske har missuppfattad vad som avsågs.

Så kan det ju vara såklart!

Det är klart! Man lackar ju inte utvändig panel :o

Va bra.... Skapade lite funderingar. Det handlade om invändig granpanel. Och inte kollade jag hur använda dyckert såg ut efteråt. Rev ut allt, spikade upp ny panel, denna gång med sponten ned.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.