En kompis ska bygga ny altan/trall och han har endast 15 cm att spela med.

Han åkte till Beijer Bygg med en ritning för att få en prisbild. Altanen kommer att bli rätt stor, dryga 45 m2, eller 4,5 x 10 m ungefär.

Beijer ville ha det till att han skulle sätta 32 plintar och 45x195-reglar på detta... Kort sagt så fick han en offert på nära 20000:- för material.

Min tanke är att det borde räcka med 45x95 och lägga dessa på trädgårdsplattor han får över från den gamla uteplatsen och sen trall på detta. Möjligtvis max 45x120 och gräva fåror för dessa som han fyller med en del makadamm.

Vad säger den samlade expertisen på detta forum?

Vad ska vi säga?
Funkar det med plattor så kör på det.

Jag undrar om det räcker med 45x95 på trädgårdsplattor eller om jag är helt ute och cyklar?

petersson79 skrev:
Jag undrar om det räcker med 45x95 på trädgårdsplattor eller om jag är helt ute och cyklar?
Beror på avståndet mellan plattorna. Kort avstånd så funkar det, men blir många avvägningar...

Plattor är ju billigt.

Tiger79 skrev:
Beror på avståndet mellan plattorna. Kort avstånd så funkar det, men blir många avvägningar...
Många avvägningar blir det, men när det är så begränsat i höjd så är det ju inte mycket annat att göra...

Nyfniken skrev:
Plattor är ju billigt.

Med tanke på att han har runt 100 på den gamla uteplatsen så, ja.

Om det funkar på plattor har med underlaget att göra. Sjunker plattorna här och där är det inte mycket bärighet i 45x95, svajigt som resultat.

Grannen har skruvat loss trallen både en och flera ggr och justerat.

Med rätt underlag så lirar det.

Det går utmärkt att göra så...kör på!
Alla plattor behöver ju inte ligga perfekt i våg heller det finns ju både kilar,syllpapp,distanser att lägga emellan så att regeln får stöd.

• Gilla
petersson79
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Det går utmärkt att göra så...kör på!
Alla plattor behöver ju inte ligga perfekt i våg heller det finns ju både kilar,syllpapp,distanser att lägga emellan så att regeln får stöd.
Det är min tanke med, kan ju även ta och skruva dit "stumpar" som håller mot plattorna om det behöver komma upp lite med. Hade han inte haft det så satans tight upp mot dörren så hade man ju tagit 120-regel men spontant känns det som om 95 ska räcka... Lägger plattor med 1,5 m mellanrum eller nåt så ska det nog gå bra.

Jag har lagt 45x70 tr imp i grus på plastfolie och spikat 22x95 tryckimpregnerat på dem. Det har legat i 30 år nu och behöver läggas om. Men et är klart trallen är spräckt lokalt och i dag är det väl knappast någon som använder 22 mm virke till trall.

1,5 m lät glest för en 95 regel. Jag gissar på max en meter...

De byggde just en sån altan på plattor på äntligen hemma i måndags.

Jag har också precis byggt en altan med 145 x 45 reglar som står på stenar med ca 80 cm avstånd. Den är stabil som stryk. Vi får se om den är lika jämn nästa år, eller om jag måste öppna och justera den.

Tiger79 skrev:
1,5 m lät glest för en 95 regel. Jag gissar på max en meter...
Håller med! Max en meter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.