Hur mycket kan man bygga ut extra med kakelfix?
Jag hittar bara gamla trådar om vilken tjocklek på fixen man ska ha generellt i normala fall.
Och att det verkar gå bra att spackla med kakelfix. Nämns dock inga detaljer om hur mycket man vågar spacklaut.
Tillbyggnaden sticker ut 4mm mer. Behöver kompensera det på övriga detaljerna så kaklet blir i linje.
Jag hittar bara gamla trådar om vilken tjocklek på fixen man ska ha generellt i normala fall.
Och att det verkar gå bra att spackla med kakelfix. Nämns dock inga detaljer om hur mycket man vågar spacklaut.
Tillbyggnaden sticker ut 4mm mer. Behöver kompensera det på övriga detaljerna så kaklet blir i linje.
På vägg är det helt kört att justera nivåskillnader med fixen. Plattorna börjar glida direkt om det blir för tjockt med fix. Om man nu ids stabilisera plattorna med snöre/pappbitar/kryss eller dylikt så dom inte glider så blir ändå väldigt svårt att få det snyggt eftersom det lätt blir fogsprång med ett tjockt lager fix. Till det får man ett elände med fix som sipprar ut i fogarna.
Så vill du göra det lätt för dig så justera innan du sätter plattor. Någon form av spackel låter lämpligt. Häfta upp några 4mm tjocka ribbor och spackla till deras nivå så blir väggen slät, på samma sätt som man putsar en vägg. Jag är inte så hemma i bruk och spackelleverantörernas sortiment längre så jag kan inte ge dig något tips på lämpligt spackel. Kakelfix låter dock som ett dyrt och tungjobbat alternativ jämfört med något som är avsett att användas som spackel.
Edit: Är det bara bakom en halv plattrad eller så, så brukar det gå bra att lägga lite extra fix, men jag uppfattade det som om det är större ytor du har problem med.
Så vill du göra det lätt för dig så justera innan du sätter plattor. Någon form av spackel låter lämpligt. Häfta upp några 4mm tjocka ribbor och spackla till deras nivå så blir väggen slät, på samma sätt som man putsar en vägg. Jag är inte så hemma i bruk och spackelleverantörernas sortiment längre så jag kan inte ge dig något tips på lämpligt spackel. Kakelfix låter dock som ett dyrt och tungjobbat alternativ jämfört med något som är avsett att användas som spackel.
Edit: Är det bara bakom en halv plattrad eller så, så brukar det gå bra att lägga lite extra fix, men jag uppfattade det som om det är större ytor du har problem med.
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vore om jag tog 6mm gips samt någon 4mm träskiva för att få allt att gå i linje.. om det nu ens finns 4mm träskivor..
det är inga småbitar med kakel utan stora skivor likt bilden visar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk att sida 1,2,3 ska gipsas och kaklas.
Bör jag göra så 2 är så smal som möjligt genom att sänka 1&3 gipsen 13mm extra och blir som väggar för 2an.
Eller ska jag göra som på bild. Sluta i linje med regeln och göra ett bredare lock av 2an.
Smalare lock, mindre belastning/risk att den släpper. tänker jag nu i efterhand.
Klicka här för att svara

