Jag håller på att rita ihop en friggebod som jag ska bygga under sommaren. Måste man ha syll under dörrkarmen eller kan man "ställa karmen direkt på bärlinan så att man får en lägre tröskel eller blir väggen för "ranglig" då?

Du har ingen syll under tröskeln. Fäst syllen ordentligt på båda sidor dörren, bara.

Hmmm.

Jag hade tänkt att ställa syllen på bjälklaget och spika/skruva golvet efteråt innanför syllen. I denna beskrivning ställer man syllen ovanpå golvbrädorna.

Vad är för och nackdelarna med de olika tillvägagångssätten? Gör jag som jag hade tänkt får jag nästan ingen tröskel alls.....

Det är enklare att bygga plattformsmodellen, alltså enligt byggbeskrivningarna. Nackdelen är att du har ett isolerat bjälklag som är känsligt för regn innan du fått det tätt.

Jag hade inte tänkt att isolera utan ha det som kallförråd.

berg35 skrev:
Hmmm.

Jag hade tänkt att ställa syllen på bjälklaget och spika/skruva golvet efteråt innanför syllen. I denna beskrivning ställer man syllen ovanpå golvbrädorna.

Vad är för och nackdelarna med de olika tillvägagångssätten? Gör jag som jag hade tänkt får jag nästan ingen tröskel alls.....
Det är nog helt enkelt enklare och billigare att ställa syllen på golvet.
(Det är besvärligare att göra tvärt om och lägga golvet på syllen.)

Om man gör som du hade tänkt måste du ju ordna upplag för golvet innanför syllen = extra uppregling.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.