Jag bor i ett gammalt missionshus där takstolarna i själva kyrksalen är konstruerade enligt följande.
Är totalt 10 takstolar, spännvid ca 9m, längd ungefär 10m.
Sitter enbart hanbjälke mellan överram, förutom på takstol 4 och 7 där sitter det även dragstag ca 80cm över där takstol möter hammarband.
Min tanke är nu att bygga två plan i 2/3 delar av salen, skulle då vilja ta bort dessa dragstag och bygga om till en svensk takstol/ramberkstakstol.
Ett dragstag flyttas till takstol 8 eller 9.

Då till min fråga:
Hur hade du gjort? Kontaktat en konstruktör? Pris? Överdimensionerat?

9m spännvidd är ju rätt mycket, dvs kräver relativt höga bjälkar. Finns det utrymme för ett tjock mellanbjälklag? El kommer du att ha bärande stolpar/väggar där nere?

Personligen hade jag siktat på en konstruktionslösning som jag känt mig komfortabel med, efter egen erfarenhet och med kända konstruktionsdimensioner som riktmärke. (Vilket förmodligen innebär en viss överdimensionering då jag är en försiktig general.)

Joppa83, det är nog svårt, för att inte säga omöjligt att ge några råd utifrån så lite information.

Ingen vill ju göra en "Aschbergare" och lura in dig på villospår :D

Men du har ju tänkt själv: Som du skriver behövs här en byggnadsingenjör/konstruktör på plats.

Förmodligen är det ett krav från kommunens byggnadsnämnd också.

Tack för input.

Det kommer vara två bärande innerväggar så maximal spännvid kommer vara 4,2m, så bjälklaget blir 45x220 K24.

Konstruktionen känner jag mig säker över, den är ju trots allt beprövad. Men blir nog en träff med en konstruktör, för att vara på säkra sidan.

Bjälklaget kommer att kunna hålla ihop väggarna så dragstagen kanske inte behövs.
Bjälklaget måste sitta ordentligt i väggen.

Protte

Mikael_L
Jag håller med protte.
Om bjälklaget sitter ordentligt i nederdelen av takstolarna så kan det antagligen ersätta dragstagen.

Stagens uppgift är ju att förhindra att takstolarnas överramar och väggarna överkant kalvar ut. Kan man ersätta detta med något annat (ett bjälklag som håller ihop det hela) så ska det fungera.

Tack igen för input.

Bjälklaget ska ju sitta cc600, så i varje "fack" tänkte jag borra igenom ytterväggen och montera 16mm eller 20mm gängstång med bricka och mutter. Så det kommer vara ordentligt förankrat i den gammla konstruktionen.

Mikael_L skrev:
Jag håller med protte.
Om bjälklaget sitter ordentligt i nederdelen av takstolarna så kan det antagligen ersätta dragstagen.

Stagens uppgift är ju att förhindra att takstolarnas överramar och väggarna överkant kalvar ut. Kan man ersätta detta med något annat (ett bjälklag som håller ihop det hela) så ska det fungera.
På grund av takhöjden på nya övervåningen så kommer bjälklaget monteras 20-30cm under knutpunkten takstol/vägg. Därav förstärkning med stolpar från takstol ner i bjälklaget.

20-30 cm är inget problem, väggen kommer inte att vika sig.

Protte

Liten uppdatering.
Dragstagen sitter ej i takstolarna som jag först trodde, utan i överkant vägg.
Då borde väl det nya bjälklaget ta dessa krafter? Som dragstagen idag tar. Bjälklaget sitter ca: 50cm under dragstagen. Kommer ändå bygga till takstolarna så att de ser ut som en förhöjd ramverkstakstol. Lite hängslen och livrem. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.