Jag är i tagen med att mura upp en bakugn av italienskt stuk. Den ser ut lite som en kupol med en öppning i ena änden. Den hamnar i närheten av uteplatsen.

Tanken är att klä in "kupolen" med någon form av isolering som tål hög temperatur för att hålla värmen lite längre. Sen antingen mura dit ett tegellager till eller på med hönsnät och sedan bruk.

En bild som visar vad jag menar: http://www.fornobravo.com/forum/photoplog/index.php?n=4439

Första frågan:
Vilken typ av isolering kan vara lämplig. Temperatur inne i ugnen kan nog gå upp till 6-700 grader om man eldar loss. I Fornobravosidan använder man någon som heter "FB board" skall vara någon form av keramisk filt. Finns det något motsvarande?

Andra frågan:
Ugnen står ute och jag vill inte att den ska regna/frysa sönder i första taget. Egentligen borde jag bygga ett tak men jag gillar enkelheten i att bara ha kupolen. Dessutom vet jag inte om jag kan få ihop ett snyggt tak.
Finns det något bruk jag kan mura med som tål vatten men samtidigt kan expandera en del pga värmen, utan att spricka. Kalkbruk? Att det tål vinter är ju viktigt också!
Det ska ju helst vara material som släpper ut fukt så det inte blir något problem med fukt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.