1 632 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Montera räcke på ovanvåning, på parkett eller ej?
Hej!
Snart kommer snickaren med räcke till ovanvåningen. Jag valt att vänta att lägga golvet förräns
räcket sitter på plats.
Men började fundera nu om det är rätt eller ej, och har börjat titta på en massa bilder
på nätet.
Av vad jag kan se på alla bilder, så verkar det som att de flesta monterar räcket ovanpå parketten,
kan det verkligen vara korrekt?
Vi kommer ha parkett på ovanvåningen, och det är en ganska stor och öppen yta, så det kommer
bli en del rörelse i det mellan sommar/vinter. Är det inte då fel att montera räcket på parketten
och klämma fast det?
Om man inte sätter räcket på parketten, utan direkt mot golvspånskivorna, är det isåfall snyggast
med bara typ en kvartsstav mot bottenskenan på räcket? (allt ska vara ek)
Tacksam för svar från en förvirrad.
(jag ska snacka med snickaren under veckan och dubbelkolla med honom vad han tycker,
men vill gärna ha input från andra också)
Snart kommer snickaren med räcke till ovanvåningen. Jag valt att vänta att lägga golvet förräns
räcket sitter på plats.
Men började fundera nu om det är rätt eller ej, och har börjat titta på en massa bilder
på nätet.
Av vad jag kan se på alla bilder, så verkar det som att de flesta monterar räcket ovanpå parketten,
kan det verkligen vara korrekt?
Vi kommer ha parkett på ovanvåningen, och det är en ganska stor och öppen yta, så det kommer
bli en del rörelse i det mellan sommar/vinter. Är det inte då fel att montera räcket på parketten
och klämma fast det?
Om man inte sätter räcket på parketten, utan direkt mot golvspånskivorna, är det isåfall snyggast
med bara typ en kvartsstav mot bottenskenan på räcket? (allt ska vara ek)
Tacksam för svar från en förvirrad.
(jag ska snacka med snickaren under veckan och dubbelkolla med honom vad han tycker,
men vill gärna ha input från andra också)
annars blir det ganska snyggt om man fräser ut ett spår på räckets nedre del så man kan gå in med parketten under men ändå skruva räcket i spånskivan eller dylikt...
Klicka här för att svara