Hej

Vi skall måla tre hus till våren, och byta tak på ett av dessa.

Det är varierande (bitvis starkt) kuperade tomter vilket gör att ram-verks ställningar går bort pga oflexibilitet (kommer oftast i 2m höjder).

Nu till det stora frågan...
Köpa beg. ställning, tex haki, som går att få tag i till hyfsade priser, eller bygga själv av stålrör 48mm och skaffa rörkopplingar som finns för befintliga ställningar.

Vi behöver ca 10m bred, 4-5m hög (ochi alla fall en sektion 6m hög, 2m bred).

Vi kommer använda plank 45x195 eller 45x220 till golv och stege att komma upp i ställningen.

Jag har byggt lite med layher/monzon-systemet så lite erfarenhet finns.

Tips, råd, praktiska erfarenheter önskas.
Vi önskar inte bygga i trä (bökigt tycker vi).

Mvh
Rikard

Kan du inte leta efter beg Burton ställningar? Dom går ju att anpassa fint.
Eller bara Haki med justerskruvarna i botten. 500mm på skruven och de nyare spirorna som har 4uttag på samma höjd, så borde du kunna få ihop höjden även om det är lite kuperat.

H
Jag köpte en ställning då jag skulle byta tak. Använde den i 3 månader och när jag sålde den så fick jag tillbaka pengarna. Betalade bara räntan på pengarna under tiden.

Jag har också köpt byggnadsställning. I ditt fall tycker jag du skall köpa så det täcker den största sidan du har på husen. Då räcker den till allt du har och mer än en sida i sänder jobbar man kanske inte med.
Vill du inte ha den kvar sedan du är klar är det bara att sälja den vidare och precis som hokanp fall, tror jag inte du förlorar något på affären.

Tack för inputen, vi diskuterar vidare olika ställningsalternativ.

/Rikard

Mikael_L
Vi har också köpt begagnad ställning. 2 olika har vi köpt, en +8 och en Haki. Båda går nog att få till hyggligt på kuperat underlag ifall man har långa justerskruvar.

Planen är att sälja av dessa till våren när huset är färdigbyggt för samma peng dom är köpta för.

Jag misstänker att begagnade ställningar är något billigare nu på hösten, så kolla annonser nu och köp i höst om något bra dyker upp. Till våren blir nog både pris och utbud något större. Jag skulle i princip kunna sälja av åtminstone ena nu, men väntar till i vår då jag tror den blir mer lättsåld.

PMa mig om du vill veta vad jag gav för prylarna och hur mycket det var. Men jag har ingen koll på rak arm över hur många saker som ingick, det måste jag gå och "räkna" ihop lite snabbt ute på bygget, dvs du kan inte få svar förrän nästa vecka. :rolleyes:

Jag hittade denna firma i göteborg som verkar ha lite blandat Haki.
Bifogar länk om nån annan letar oxå.

http://www.sskonsultab.se/index.html

Hyfsade priser av vad jag kunnat hitta på bla blocket beg vs. ny ställning.

Jag skall åka och låna 2-3 sektioner ram-alu haki av en målare för att se hur dessa ter sig i verkligheten och om vi kan göra något med dessa eller hur det nu blir.

Att det skall vara så "svårt" att underhålla husen :)

Mvh
Rikard

Efter mycket letande och många våndor köpte jag en Monzon al-ställning. Inte för att sälja sean, utan för att den ska tillhöra huset. Jag har en lada och en ganska stor villa och rätt som det är upptäcker man nåt som ska åtgärdas. Då åker ställningen fram.Största fasan är att stå på åtta meters höjd och vingla på en stege och sträcka sig mot det där "bara lite till så slipper jag flytta stegen". Fasa två är att åka och hyra, trassla med släp och ha tider bestämda när allt ska tillbaka... Därför köpte jag. Jag är nöjd med Monzan. Det finns säkert andra alternativ som har sina fördelar. Men som det nu är åker ställningen fram och upp inom en timme, det som ska fixas fixas och så ner igen. Det kan vara inom en dag. Köpte genom ställning.se och är nöjd. Men som sagt. det finns andra alternativ som säkert är mint lika bra.

Nu har vi ialla fall bestämt oss för att köpa ställning istället för att hyra eller låna.

Kikade på Assco/Plettac hos bla Fasadställningar, men föll på priserna på beg haki som låg lägre.
För hemmabruk så är ju priset delvis avgörande.

Det blev begagnad Haki från SS Konsult ( http://www.sskonsultab.se/ ).
Plockade ihop det som jag ville ha och fick pris på det. Plockepinn :)

Dom har lager i göteborg, och du kan åka dit å handla saker för att komplettera ställningen med oxå.
Dom ha uteslutande haki på lager men kan få partier av annat ibland.

Hoppas det kan hjälpa andra i samma sits som oss.

Mvh
Rikard

Tack!

Uppdaterar tråden lite.

Jag har kollat lite på nätet efter hyrställning inför bygget av vårat 2-planshus. Dom flesta uthyrare tar riktigt bra betalt.
Så funderar på att köpa en ist.

Någon som vet någonstans i Södermanland/Mälardalen som säljer ställningar till ok priser.
Gärna Haki, men inte ett krav..

Är ute efter 4-5 sektionen på ca 4x5 meter vardera.

Hoppas inte detta ser ut som en annons bara :)

Hej

Har ingen koll på firmor uppigenom landet, men om man beställer i ställningshäck, så bör det inte vara några problem att få det skickat för en rimlig summa.

Jag har majoriteten i 3m bredder, och 1.6m djup, men har även kompletterat med 0.7 en-rörs-Balkar så man kommer in där det är trångt eller som steghållare på gaveln. Kompletterade även med spiror på både 2m och 1.5m för att komma in under takfoten.

Jag körde på deras finansiering, dock rätt dyr sådan i förhållande till om man kan få banklån eller liknande, men då vi köpte mycket ställning på en gång så tog vi den extra kostnaden över tid. Den är färdigbetald och bli "vår" till våren.

Ibland har man tur och springer över en begangad på blocket, men det är sällsynt över lag med begagnade ställningar i ok skick.

Mvh
Rikard

Jag använder 34 eller 45*145 på höjden mellan längdsbalkarna som stöd under trall/brädor/golvskivor eller vad som ni är till hands istället för de svindyra trä, alu eller stål-trallen för våningsplanen att gå på.

Bara jacka ur lite i änden så "viker" man upp den så den hamnat i överkant på balken.
På min 0.7m-bredd, där har jag tillverkat egen trall av 2st 45*145 som sitter fastskruvad i ytterkanterna i 2*2 tight över balkarna. Går ca 95cm trall på bredden över 0.7 bredd ställning.

Bara som tips.
/Rikard

• Gilla
Östlund och 1 till
  • Laddar…
Ja, trall köper jag inte.
Tänkte precis som du skriver, tillverka egen av det virke man kommer över billigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.