Hej
Jag ska renovera mitt kök i min lägenhet som är från 1903.
Det sitter ett gammalt spänntak där och under det är det ett så kallat
kloasong tak. Dvs. Kalkputs på en matta av vass som är ihopbundet med ståltråd och
under det är det trä.
Min fråga är nu om jag skall ge mig på att försöka fixa taket eller vilket jag tror är lättast, att regla upp det och sätta gips på det. Finns ingen stukatur tyvärr så bortsett från några cm takhöjd förlorar jag inget. Spänntaket satt 16 cm ner och så länge jag får lite mer takhöjd är jag nöjd.
Jag vill sänka taket så lite som möjligt. Har inga planer på att ha spottar i det.

Hur skulle det gå till att få ett tak helt vågrätt, sätta en rotationslaser och markera?
Tror ni att man kan skruva sig igenom takputsen(kommer säkert ramla ner lite kass puts) och sedan fästa reglar i träbalkarna ovanför?
kan jag köra med 28x70 reglar?

Någon som har tips hur jag kan täppas igen hålet som verkar vara en gammal ventilation sin inte används längre som syns i taket på ena bilden vid träregeln.

Tacksam för alla tips // Hälsningar Christian
1_tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2_tak.jpg
Skapa konto
3_tak.jpg
Skapa konto

Du behöver inte regla utan skruva gipsen direkt mot putsen. Undertaks brädorna sitter normalt tätt så det är mest otur om skruven inte skulle dra på något ställe. Använd långa gipsskruv pust/vas brukar vara ca 25 mm.

Rotationslaser går utmärkt, men det går bra med ett längre vattenpass också.

Sätt upp rotationslasern så du får linjen ca 15cm från tänkt takhöjd.
Gör lite provmätningar för att hitta lägsta punkten, där sätter du glespanelen dikt an.
Justera lasern så att du får ett jämnt mått vid lägsta punken t.ex, att linjen hamnar på 10,0cm under tak + glespanel.
Resten pallar du under med masonit (vilket även är lätt att spjälka om du ska palla mindre än 3mm) eller träklossar om det behövs.

Glespanel cc30 cm med max cc120cm mellan fästpunkterna.

Metoden ovan har jag nyttjat själv och det gick väldigt fort att få ett helt vågrätt tak i alla led.
Men en del tycker nog det är överdrivet noga, men det går fortare så än att skena runt med trappstege o vattenpass.

Tack för tipsen. Jag känner mig mycket säkrare då det är ungefär vad jag kommit fram till med.
Har fått tag på en rotationslaser nu också.

Vilken tjocklek på gipsskivor brukar rekommenderas? Har läst att vissa väljer att lägga 2 lager ?

13mm gips, försök att få tag i takgips då de är försänkta runt om, underlättar spackelarabetet ordentligt (om du ska ha helt slätt tak).
Eller gipsplank om du inte vill spackla alls, då får du synliga skarvar/v-spår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.