Har ställt en hel del frågor om asbest i detta forum tidigare och här kommer ännu en fråga.
Vill inta ha några elaka kommentarer, om att jag har en överdriven oro för asbest, utan eftersöker endast seriösa svar, av dig som verkligen vill ge mig råd i sakfrågan och ingenting annat.

Någon som vet hur sprutasbest ser ut?
Hur känns materialet om man tar på det?
Struktur?
Liknar det en putsad/murad yta, i utseende och känsla?
Eller ser/ känns det annorlunda ut?
Hur tjockt brukar materialet vara?
Kan man ex ha "murat upp" en 4-5 cm tjock "vägg" bakom eldstad med sprutasbest eller är det isåfall bara det yttersta lagret och troligen vanligt bruk under?

Någon som vet om sprutasbest förr kan ha använts på vägg bakom ex eldstad som kakelugn etc?
Eller som ytbeläggning på murstock?
Eller på väggar och tak i gammalt pannrum? Ex på "vassmatta".

Och, användes sprutasbest överhuvudtaget i privatbostäder eller var det bara inom industrin?

Kan denna vägg vara uppbyggd med sprutasbest?
Trodde först det var vanligt bruk, bakom gammal eldstad, men vet inte.
Det satt en gammal väv "limmad" på ytan tidigare. Vi rev bort denna och lät måla ytorna.
Färg som målades på för ca 5 år sedan har börjar lossna och ytan under känns lite knottrig, men med en ganska glatt yta. Tjockleken är ca 4-5 cm.
Sprutasbest eller osannolikt?
Hur kan jag avgöra detta?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprutasbest används som isolering på stål, ventilationskanaler etc. Kombinationen ljudisolering-beklädnad vanlig i kyrkor, föreläsningssalar, restauranger.

Exempel på olika ställen där det förekommer asbest:
www.fiberanalys.dinstudio.se/files/Materiallista.pdf

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Det där ser verkligen ut som puts bakom färgen. Antar att murstocken inte används längre och om det då kommer ner fukt uppifrån gör det troligen att färgen lossnar. Det var vanligt att man tapetserade eller satte väv över murstockar när man moderniserade hus. Man ville inte att det gamla omoderna skulle synas.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack fina ni för era synpunkter!

Ja, jag hoppas på puts. Men, ytan är lite glansigare än puts brukar vara, den brukar ju vara mer sträv.
Funderar dock på om det kanske kan vara gammalt lim, som den tidigare väven satt fast i, som bidrar till den glansiga ytan, men att det är puts därunder. Murstocken används fortfarande, men väldigt sällan. Har en täljstenskamin i rummet bredvid, samma murstock, men eldar som sagt sällan i denna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.