lars_stefan_axelsson skrev:
Japp, jag har gjort både och. Dvs dels tagit in firma och dels gjort själv. Firma så kom det två man i en dag och det gick på 8000:- (för några år sedan). Jag hade tänkt att de skulle ta ner hela skivor (satt i tak i fd pannrum och tvättstuga), men de slog ner det mesta med hammare... Jag lade mellan 60-80 timmar på att sanera rent efter dem.

Såhär i efterhand så skulle jag ha gjort hela skiten själv. Du kan hitta info om hur man gör genom att söka på nätet (arbetsmiljöverket). Det är som sagt ingen katastrof, men en del pill. Du skall ha mask med P3-filter (partikel, finhetsgrad 3). Använd dessutom engångsoverall (dammtät). Bygg "luftsluss" av byggplast och se till att du får undertryck i rummet du sanerar. Du kan hyra fläktar med filter, dammsugare osv. Men jag fuskade faktiskt och tog en gammal skrotfärdig med lång slang och ställde utomhus i regnet. Se bara till att du inte drar runt skiten inne i huset när du jobbar med det (och ha dammsugare med HEPA-filter för den vanliga städningen s.a. du faktiskt fångar fibrerna i fortsättningen). Sedan så är målet med saneringen att det skall vara rent och dammfritt när du är klar. Dvs allt grått skall bort, ytor borstas, skrubbas, och dammtvättas med trasa. Tänk som om det var pestbakterier du skulle ha bort. Inga maskinverktyg (killarna som kom, hade handslipat hela Kungälvs kommunhus eftersom målaren någon gång på 60-talet hade haft asbest i färgen för att förhindra rinn).

Har du som sagt bara rimlig respekt och gör som det står att man skall göra så är det ingen fara för någon inblandad.

Att bli av med skiten efteråt är som sagt svårare (och blir värre). Kolla med din kommun innan du börjar. Många ställer krav på dubbla plastsäckar/påsar med märkning på innersta och yttersta etc. etc. Det varierar och kostar allt mer pengar. Kraven på hanteringen har bara blivit hårdare och hårdare så tipset är att göra sig av med det så fort som möjligt, det kommer antagligen inte att bli varken lättare eller billigare.

Så, från en som varit där (dvs upptäckte asbesten i innertak mha dosfräs), andas, ta det lugnt. :) Det är ingen katastrof och går att hantera/ta bort för en rimlig penning.
Tack för svaret. Hur stor var ytan du fick betala 8000kr för? Att slå ned med hammare låter galet. Jag hade tänkt att de jag anlitar ska ta ned skivorna på väggen (bara 4 meter bred och 1.20m hög) och samtidigt se till att det är rent under processen. Om jag nu inte bestämmer mig för att göra det själv, men det lutar åt en firma känns det som just nu. Offerten är väl det som kanske kan få mig på andra tankar.

Tja, tvättstugan är väl 12m2 och "badrummet" kanske 15m2. Sedan så tog de två kranar/krökar på värmerör också (och missade en).

Men som sagt. Räkna ändå med att du kommer att få göra en hel del sanering själv efteråt. Det finns ingen privatperson som vill betala för att ha dem där en vecka för att göra så rent som det faktiskt skall göras enligt spec.

lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, tvättstugan är väl 12m2 och "badrummet" kanske 15m2. Sedan så tog de två kranar/krökar på värmerör också (och missade en).

Men som sagt. Räkna ändå med att du kommer att få göra en hel del sanering själv efteråt. Det finns ingen privatperson som vill betala för att ha dem där en vecka för att göra så rent som det faktiskt skall göras enligt spec.
Ok, det kanske är bäst att jag låter väggen vara och river ned de andra väggkonstruktionerna och golvet först och städar undan hyfsat och sedan tar "problemväggen" sist. Är ju redan all världens renoveringsskit i rummet där väggen ska bort och det kanske är dumt att toppa med asbetspartiklar i det.

Faran är överdriven. Använd en riktig mask, hyr en riktig dammsugare och riv ned det försiktigt. Det är farligt först när det "dammar" när det knäcks osv...

Kan väl tillägga att det ibland (ofta?) är väldigt svårt att ta ner plattorna hela. Men som sagt, risken är överdriven om man använder rätt typ av utrustning.
Sent from my Lumia 800 using Board Express

Ja, det är väl ingen som överdrivit risken här så tillvida att man sagt att det skulle vara problem även om man har rätt utrustning? (Det är ju inte tigerdomtering där det inte alltid räcker med piska och stol).

Bara att man *skall ha rätt utrustning och göra rätt*. Kanske inte så mycket för sin egen skull, någon exponering klarar man, utan för att inte göra saken etter värre och kontaminera hela huset med skiten. Utrustningen är inte dyr, och det är inte svårt att göra rätt, man måste bara göra det.

Jag lånar tråden lite.

Jag har precis rivit ner eternitväggar i tvättstugan hemma, jag körde på tejpade dörrskarvar utifrån (sambon stängde in mig) och öppnade fönstret.
Iklädd P3 mask, engångoverall, engångshandskar och skyddsglasögon gick jag lös och tog ner väggarna så försiktigt det gick. Vissa sprack dock och här kommer min fråga.

Jag ställde in två stycken bordsfläktar riktade mot fönstret och klättrade ut för att slippa ta bort tätningen på dörren. Hur länge tror ni att jag behöver låta fläktarna så därinne innan jag kan öppna dörren och börja bära ut skivorna?

Finns det HEPA filter att köpa till alla dammsugare eller måste man hyra nån speciell?

Skall du göra det rätt så skall du hyra dammsugare med HEPA-filter för arbetet. Min kommentar om HEPA på dammsugaren var mer att när du är helt klar och städar som vanligt i huset så skadar det inte alls att ha en dammsugare med HEPA-filter. Tvärtom så tror jag (utan att ha sett någon vetenskaplig studie) att den kommer att fånga mycket/all asbest som eventuellt tagit sig ut i huset. Det är inte alla dammsugare som har HEPA-filter, så man får se till att köpa en sådan helt enkelt.

Om du har asbest i dammform så tar det nog någon dag innan du kan vara säker på att allt luftburet är ute. Då förutsatt att du har genomflöde, dvs luft in på ett ställe och ut på ett annat. Att bara ställa en fläkt i ett fönster tror jag inte är säkert att det hjälper öht. Det kan bli fickor med död luft. Om du packat skivorna väl så kan du ta ut dem genom huset, förutsatt då att *påsarna* är rena, men jag skulle tagit dem genom fönstret om det öht går.

Jag ställde fläktarna på golvet, en som svänger fram och tillbaka och en som blåser mot fönstret. Luft in finns inte eftersom dörren är tejpad i skarvarna. Tror du det funkar att ta bort tejpen längst ner så luften sugs in under dörren (den ena fläkten står precis innanför på golvet).

Genom fönstret är omöjligt och paketera kan bli svårt utan att ha sönder skivorna mer, vad tros om att bygga en sluss den vägen man måste gå och sen städa ordentligt innan man öppnar upp resten av huset igen?

Dammsug inte, utan våttorka. Fukten binder upp dammet.

Själv lutar jag mot att behålla eterniten i min tvättstuga. Den finns där eftersom tvättstugan var pannrum tidigare, och då behövdes en brandcell. Och den får gärna vara kvar ifall torktumlaren eller tvättmaskinen skulle börja brinna. Jag vet inte hur bra brandskydd det är i gips jämfört med eternit.

pelpet skrev:
Dammsug inte, utan våttorka. Fukten binder upp dammet.

Själv lutar jag mot att behålla eterniten i min tvättstuga. Den finns där eftersom tvättstugan var pannrum tidigare, och då behövdes en brandcell. Och den får gärna vara kvar ifall torktumlaren eller tvättmaskinen skulle börja brinna. Jag vet inte hur bra brandskydd det är i gips jämfört med eternit.
Precis. Grundläget är våttorka. När man gör det mer industriellt så har man dammsugare, men då får man hyra (eller som jag fuska och ställa den utomhus när det regnar med lång slang och slänga bort den sedan).

Vad gäller brandcellen så vet jag inte om eterniten spelar någon roll. Småhus har ju bara en brandcell ändå, och tar det ordentlig fyr så tror jag varken eternit eller enkelgips spelar någon roll. (Dessutom blir ju hus förstörda av rök och släckningsarbete även efter relativt små bränder, så det är nog bäst att inte elda öht).

(Min tvättstuga hade fö eterniten eftersom det funnits eldstad för att koka tvätt mha... )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.