A
Arne999: Om jag sätter våtrumsfolie på väggar och låter den gå upp med ett överlapp på en regel där folien klämma med ångspärren så tycker jag ju att det känns helt onödigt med en ångspärr bakom folien. Vilken funktion ska den fylla??? Om det skulle komma fukt där så är den ju instängd...
9 svar · 3,4k läst
L
Londa: Vi ska bygga ett mindre garage 4 x 5 meter och plattan är redan gjuten och rör för el, vatten och värme indraget. Garaget ska ha träfasad och ha lutande tak - relativ enkel konstruktion. En byggare föreslog att vi har en "sockel" i lättbetong, som förstås putsas, längst ner. Min fråga: Hur tjock bör den lättbetong sockeln vara? och hur hög? Vi bor i Skåne. Isolerar man på insidan
0 svar · 2,1k läst
I
ion: Känns som byggmaterialshandlarna behöver träffas och komma överens om vad som är vad. Och så kan de ju börja saluföra 50mm stålprofil, om inte annat så i 150mm längden som man kan stoppa i de där fyrkantiga sakerna. Jag var och inhandlade några bitar 50 x 50 x 2 mm.
14 svar · 6,5k läst
·
larsbj
larsbj: Golvet blir stadigare om kortlar (krysskolvar) mitt på, men effekten blir inte så stor om du ska limma spånskivan mot bjälklaget då den till en del får samma funktion. Det blir alltså lite bättre men kanske inte är värt det, 9" och 3,5m spänn är ju ok utan.
1 svar · 1,6k läst
Krillew
Krillew: :-) nej du har rätt para i bjälklaget är det ingen höjdare o lägga in den dimensionen. Jag la min på vinden och lät stöttorna gå ner genom 2ndra våningen till taket på 1:a våningen som jag skrev i tidigare inlägg. Jag valde den lösningen för att få ner kostnaden och slippa lägga in balken i golvbjälklaget.
10 svar · 4,2k läst
D
dsjodin: Har ett golv som vi ska riva, rikta och lägga nytt. Men jag vet inte riktigt vilken väg man ska gå när det gäller isoleringen. Idag ligger det spån direkt på en betongkaka, under den ser man där den spruckit att dett finns ett tjockare lagre med grus/bergkross. Huset är från 1907 och har torpargrund, detta är det första golv vi öppnat upp. Ska man regla nytt och göra ett
0 svar · 1,5k läst
·
E
ellinn: Hej Vi renoverar badrummet, har rivit ut taket och ska nu sätta dit nya gipsskivor med downlights i. Min fråga är om man ska ha plast ovanför gipsen? Badrummet är på nedervåningen och ingen isolering ligger i bjälklaget. Tacksam för svar, Elin
0 svar · 1,1k läst
MathiasS
MathiasS: Om man nu måste fästa i golvet är det väl bara att limma. Enkelt och ofarligt.
5 svar · 3,7k läst
M
magnusbrodin: Håller på att byta fönster på huset och då dyker ett problem upp. Vid vissa av de gamla fönsterna är luftspalten till tegelväggen fullproppad med mineralull och skumgummi om vart annat medan det vid andra fönster är öppen luftspalt. De fönster som har öppen luftspalt verkar vara i bättre skick än de där luftningen varit tilltäppt. Vilket är rätt? Om det mot förmodan ska vara
0 svar · 1,3k läst
A
Archangel_1: Har haft 2 besiktningsmän som "sågat" utförandet.. Lång historia kort ... Byggaren stämde oss för att vi inte betalat 170k. Slutade med rätten och att byggeren skulle betala oss 70k istället.
15 svar · 19,8k läst
·
mexitegel
mexitegel: Najs, så får det bli.:thumbup:
5 svar · 2,3k läst
·
I
ion: Jaha, det blev inte alls som tänkt, men ok ändå tycker jag. Man får köra nätt med den om man ska flytta den, för övrigt tror jag denna simpla modell kommer att funka. [bild]
7 svar · 2,1k läst
·
W
wolv: Hej, Jag och min fru bor i ett hus som har källare som täcker ca 25% av byggytan. Källaren är uppdelad i 2 delar med dörr emellan: 1 hall på ca 6kvm med utgång till baksidan av tomten och därifrån finns en dörr till ett utrymme som övergår i krypgrund. Vi är i färd med att sätta en trappa från boendedelen av huset, ner till källarhallen. Vi skulle vilja göra detta utan att
0 svar · 945 läst
A
AndreasT: Hej! Har man vattenburen värmegolv säger monteringsanvisningar att lägga den ovanpå golvspån. Huset är ju uppvärmt året runt, men garage till o från.
3 svar · 1,3k läst
Haba_tsutt
Haba_tsutt: ...då tolkar jag ditt svar som att eftersom skorstenen i sig själv är brandskyddsisolerad så borde det vara ok?! Hur är det om man har ett insatsrör? Kondens?
3 svar · 5,6k läst
T
trojlee: Man tackar. Ska ta o titta på den som fanns på jula. Den skulle kunna passa. / M
4 svar · 1,8k läst
T
thomasonit: Så här tänkte jag taket ska byggas: Yttrepapp, underlagspapp, råspånt, luftspalt, vindskydd, isolering 220, ångspärr, isolering 45, gips Min fråga är vad jag ska ha som vindskydd? Är diffusionsöppen vindskyddsfolie ok eller ska det vara vindpapp eller masonit? Finns det ngt annat som är fel i konstruktionen?
0 svar · 807 läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag kände en överläkare i Skene en gång, som byggde en fin villa. Fönstren var i teak, inte i furu som alla vi andra har. Fundera på teaklister! De ruttnar inte, men kostar en slant. Annars vet jag att i England, där man inte har så mycket skog, gör man mycket lister och bräder, för t.ex. underspikning och innertak, i plast. Men vad det heter och var man får tag i sådant vet jag inte.
6 svar · 1,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Frågan är väl hur mycket kläder du har :) Men att skåpen sticker utanför (innanför?) fönsternischen är väl inte så snyggt? Det förstör en del av det vackra rummets proportioner.
1 svar · 5,6k läst
·
F
Fredrik Å: Elementpenslar brukar vara lite hårdare.Måla efter att du stöpplat så syns det inte
5 svar · 9,0k läst
·
P
Per_2014: Har dragit igång renovering utav källaren. Hus byggt 1964. I gillestugan har jag varit fundersam över golvkonstruktion, så jag gjorde ett hål i hörnet. Det visade det sig att det är uppbyggt med början från ovan. Betongkaka ca 5cm, lecakulor ca 10 sen kommer bottenplattan. Detta måste väl vara en mycket bra konstruktion med både kapilärbrytande skikt och isolerande verkan som ej
0 svar · 1,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jo då, det finns plåtar som följde med skorstenen. Men jag fotade utan täckplåt för att kunna visa kontrollanten att det var åtgärdat som han ville ha det. Är mycket följsam med sotarnas påpekanden, det sitter väl i sedan barndomen. På den tiden skrämde man alltid barnen med sotaren om man inte var lydig :p
18 svar · 12,0k läst
·
L
Lago: Fungerar bra utomhus om man målar den som du har gjort.
1 svar · 1,4k läst
J
Joblo: Hej! Tror du/ni det är dumt att dra matarledning & retur till golvvärme under trossbotten, alltså i krypgrunden?
0 svar · 756 läst
L
lungor: Halloj! Nybörjare här på byggahus och på att renovera, så jag hoppas frågan är på rätt ställe. Jag håller på att renovera tvättstugan i källaren i vårt hus från 1940. Jag har nu kommit till taket som överst är plankor och sedan under det vass, hönsnät och puts. När jag drog ner en del gamla elledningar som satt på taket så lossnade en del puts och framförallt en del färg
0 svar · 2,0k läst
vojma
vojma: Det gick ganska bra men det var betydligt mer jobb än jag räknade med samt att kostnaderna skenade iväg en del. Jag hade problem med att få det tätt i golv/vägg/tak-anslutningar så funktionen blev väl inte riktigt så bra som jag hade tänkt mig. Dessutom så hade jag sett framför mig att det skulle gå att packa ihop till små platta paket men på varje element är det alltid något som
13 svar · 11,5k läst
T
thomasx: [citat] 4 millimeter, för att vara exakt ;)
9 svar · 6,2k läst
Johan-
Johan-: [citat] Problemet är att spannet ökar med ca 30-35cm, jämfört med nuvarande öppning.
14 svar · 4,3k läst
·
E
eviljava: Nu var ju detta två och ett halvt år sedan. Jag minns faktiskt inte exakt vilket primer och kakelfix jag köpte. Men jag vill minnas att jag införskaffade materialet på Bauhaus. Med största sannolikhet var det alltså Kiilto-produkter som användes (om det nu har någon betydelse?)
9 svar · 10,5k läst
mawi
mawi: Borrade först med ett litet universalborr. Det var poröst. Borrade sedan med ett billigt långt borr för mur. Kunde då mäta hur djup väggen var. Visade sig vara mycket tunnare än jag trodde. Tog med sladdar till hornbach (där de har VP rör upp till 32 mm). Visade sig att 25 mm räckte för de sladdar jag behövde föra igenom. Köpte där en hålsåg för murad vägg och lättbetong
4 svar · 9,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.