Jag ska bygga om yttertrappan lite för att senare klä den med grantiplattor. Behöver gjuta mellan en trappavsats och en mur som är under avsatsen. Hur gör man detta? När formen är på plats så kommer man ju inte åt att hälla i betong, dessutom vill jag ju få 100% utfyllnad.
Skulle man kunna forma och gjuta med vanlig betong och lämna en liten glipa överst som man sedan formar och fyller med expanderbetong på något sätt? (Om jag fattat hur expanderbetong funkar vill säga...). Jag skulle kanske kunna jacka ur betongskivan lite med diamantkapen så man får ett hål att fylla i.
Vad tror ni?
Skulle man kunna forma och gjuta med vanlig betong och lämna en liten glipa överst som man sedan formar och fyller med expanderbetong på något sätt? (Om jag fattat hur expanderbetong funkar vill säga...). Jag skulle kanske kunna jacka ur betongskivan lite med diamantkapen så man får ett hål att fylla i.
Vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du använder expanderbetong till att gjuta hela vägen då den fyller ut bättre än vanlig betong. För att kunna fylla formen så gör du hål i överkant c/c 300mm och spikar tid en liten ränna som du häller ner betongen i och som även fungerar så att betongen stannar kvar i rätt höjd tills det stelnat. Kilen som blir i betongen skär du bort med kniv innan det brunnit klart. Viktigt är att fylla på från ett håll annars kan det bli luftfickor.
Smart! (varför tänkte jag inte på det själv
)
Låter som du gjort liknande förut?
Hur stora hål behövs för att det ska gå att hälla i betongen?
Antar att man får knacka på formen en del för att säkert få fyllt 100%?
Låter som du gjort liknande förut?
Hur stora hål behövs för att det ska gå att hälla i betongen?
Antar att man får knacka på formen en del för att säkert få fyllt 100%?
Hålen räcker med 50x50mm. Gör gärna trattarna lite högre än det du ska gjuta då betong kan rinna in i formen om det skulle behövas. Jag brukar jukka lite i betongen med ett armeringsjärn för att vara säker på att det fyllt ut ordentligt.
Klicka här för att svara