Jag vet det finns många duktiga snickare på BH , kan någon/några ge mig lite goda råd?
Jag tänkte bygga ett stalage till en pelarborrmaskin. Det måste vara stabilt för maskinen väger en del. Jag tänkte sätta den på hjul så jag kan flytta den vid behov. Hur löser man det i trä?
Virke som finns är 70x70 + lite annat, b.l.a en skiva att lägga uppe på, tyckte det kunde vara lagom.
Har gjort en skiss med måtten, ( utan hjul ), hur gör jag? Måste jag ex ha skivor på sidorna för att det inte ska vika sig? Eller är det bättre skaffa profilrör och svetsa ihop det?
Jag tänkte bygga ett stalage till en pelarborrmaskin. Det måste vara stabilt för maskinen väger en del. Jag tänkte sätta den på hjul så jag kan flytta den vid behov. Hur löser man det i trä?
Virke som finns är 70x70 + lite annat, b.l.a en skiva att lägga uppe på, tyckte det kunde vara lagom.
Har gjort en skiss med måtten, ( utan hjul ), hur gör jag? Måste jag ex ha skivor på sidorna för att det inte ska vika sig? Eller är det bättre skaffa profilrör och svetsa ihop det?
Redigerat av moderator:
Vad är det för pelarborr? Tror inte jag skulle våga sätta min Arboga E100 på ett sådant stativ.
Tänk på att tyngdpunkten blir väldigt hög och när man rullar något finns alltid risken att man kör på något litet på golvet och det blir tvärstopp.
Tänk på att tyngdpunkten blir väldigt hög och när man rullar något finns alltid risken att man kör på något litet på golvet och det blir tvärstopp.
Den är snarlik den här, ca 60kg väger den då. Jag ska ju inte köra rally med den, bara dra fram den vid behov. Jo jag kan också förstå att det kan bli svårt att göra det stabilt. Kanske bättre skaffa lite 40x40 profil och svetsa ihop en, det känner jag mig trygg med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är hjulen tycker jag...Du vill ju ha stadga när du borrar...det lär du inte få på då vis...kolla om du kan hitta hjul som kan fällas ned istället...ramen är det nog inga problem med så som du hade ritat den...
Klicka här för att svara