A
Arne999: hmm inget bra tips?
1 svar · 1,3k läst
thomas33
thomas33: Dekorfolie 1,25 m bred http://www.foliepapper.se/produkt/folie___papper/specialfolie/metalliserad
8 svar · 4,4k läst
A
awest7878: Nu kan ju jag inget om regler och benämningen egentligen. Men pannrummet kommer inte användas som ett våtrum. Sen om det räknas som ett våtrum pg.a golvbrunnen vet jag inte. Vi kommer te.x inte att behandla väggarna som våtrum. Och om man ska göra nått åt golvbrunnen så får man nog bila upp hela avloppet. För allt är mycket gammalt
13 svar · 7,4k läst
M
Mattsan33: Hej Jag har ett hus med källare från 1946. Vi har något förhöjda radonvärden i källaren och gjort en radon utredning och sett att en stark radonkälla ligger under trappan i källaren. Jag har kollat och ser inga stora hål som jag kan laga. Under trappan är det "ren" betong och ute på golvet har jag blå platon matta + träparkett. Jag tänker att det vore bra att täta hela ytan under
0 svar · 2,3k läst
T
Toppalua: Hej , Jag är spekulant på ett hus från 1960. Det är enplans med källare. Bjälklaget är ergevalv. Hur är detta uppbyggt? Jag kan hitta mycket information angående Ergebjälklag ovan krypgrund men inget om denna typen av bjälklag ovan källare. Är det något speciellt man skall tänka på med denna typen av mellanbjälklag? Hur lätt är det att ta upp hål för vatten och avlopps
0 svar · 1,1k läst
Göran.W
Göran.W: Frågan är var något hundratal kilo är. en skena på 120 cm med 5 skruvar i en 45x45 regel håller för långt över 100 kg.
7 svar · 5,6k läst
M
matgul: Återkommer med bilder.
2 svar · 2,1k läst
M
Ardexsmitten
Ardexsmitten: Sent svar, men Googla på slipform stone masonry, som tekniken heter på engelska. Så hittar du info om hur man bygger massiva stenhus med natursten.
4 svar · 4,1k läst
·
F
Fredrik Å: Hej Stog inför samma sak för ett tag sedan. Jag tog bort och städade så gott jag kunde och passade även på att skjuta in ett ventilationsrör under tröskeln för att med lite tur få undertryck i angränsade rum. Trot elle ej men när jag monterade tilluftsventilerna och provade med rök så försvann röken ner under golvet. Mitt tips är att göra likadant jag tror inte att det skadar
1 svar · 1,4k läst
AnneFi
AnneFi: Men att lägga matta är väl inte sämre än att lägga en matta på klinkers? Jag tycker klinkers med varma gosiga mattor och putsade väggar går före all form av byggnation av luftspalter mot golv och vägg.
8 svar · 13,3k läst
Snurre
Snurre: Vid ombyggnad skall en del konstruktionsändringar göras och behöver hjälp av en byggnadskonstruktör. Någon som känner till någon på Österlen?
0 svar · 2,1k läst
P
pezlin: Inga tankar?
1 svar · 1,6k läst
D
Da9911: Ok kollar där... tack för svar!
8 svar · 13,1k läst
·
L
lordi: Jag hade inte brytt mig om att spackla. Knacka loss den nedersta raden kakel försiktigt bara. Jag var själv lite.. hmm hur ska man säga.. för pedant, när jag började renovera mitt hus. Men jag märkte snart hur lång tid allt tog, så nu lägger jag inte lika mycket krut på det som inte kommer att synas. Förutom viktiga saker, som el och vvs då förstås.
3 svar · 4,1k läst
·
Busster
Busster: Kolla på www.Kuntze.se. De kan det där med gummi! ;-)
4 svar · 3,8k läst
·
P
Pagno: Kikade lite på bloggen, den var bra, men tycker ändock att du kan köpa en färdigmålad hålkälslist så att du får lite koll på det hela innan du ger dig på dina taklister, vitsen med att använda en målad list är att då ger det sig lättare om man vänt och kapat listen åt rätt håll, då tar man "bara" bort det omålade. OM man känner för att riktigt vilja förstå tekniken så
12 svar · 4,5k läst
·
K
krille09: Grejen är att trallen ligger inte under hela stolpen dvs det finns ej bärlina under. Finns det nån stämpa men tvärslå man kanske kan köra?
2 svar · 4,2k läst
·
J
Johnjohn2: Hej, jag har en äldre självbärande, svängd trappa som jag funderar på att bygga om. Idag är trappan stängd men vi vill ha den öppen för ljusets skull. På den "smala" sidan av trappen är såväl plansteg som sättsteg fästa i en stolpe medan det på den bredare sidan är de fästa i en mer traditionell vangstycke. Min tanke är att fräsa ur ett, eller två spår i vangstycket, under
0 svar · 3,9k läst
Stew
Stew: ja, det är ingen jättegrej. Tänkte skruva det i spånet under byrån. Borde gå bra. Tyngden kommer ju uppefrån, inte från sidan. Så hjulen lär sitta fast. Tror det blir de i plast för de lättare sakerna (natthusbord), och de från ikea, gummi, låsbara, rejälare, för de tyngre sakerna (byråer)
4 svar · 4,0k läst
elpaco
elpaco: Ingen mer med en åsikt?
3 svar · 3,5k läst
M
Micro: Du kan kanske köpa 2st glas skivor hos glasmästaren och lägga dessa uppe på nattduksborden. Det borde vara en lätt match för glasmästaren att skära till glas i rätt mått åt dig.:)
2 svar · 1,6k läst
M
Maxikatten: Jo om du inte kan stå ut med att det syns att du bytt verktyg så gör som du tänkte först så du kommer ut så långt som möjligt.
3 svar · 2,2k läst
X
xarg: Hej Spanat runt i cyberrymden och här på forumet men hittar ingen tråd som är "spot on". Fortfarande osäker om det är OK. Jag har bytt fönster och ytterväggarna inifrån ser förjävliga ut nu när man gör fint. Det är fattigt med eluttag också (idag har vi skarvsladdar till vart TV och dator står, antenkabeln går genom halva vardagsrummet, m.m) så jag är i tankarna innan jag
0 svar · 4,5k läst
D
Dodoo: Ser ut som väggarna som går åt andra hållet är de bärande i ditt hus. om jag får gissa så är det en 45*95 med enkelgips på båda sidorna eller 45*70 med osb och gips på vardera sida. Så menligt min mening så ska inte den väggen vara bärande, men det är bara min lilla åsikt.
1 svar · 1,7k läst
·
Lexington
Lexington: Har en tegelvägg (hus byggt 74) mot söder där det växt ett stort och fint vildvin. Tog ner det i helgen för att den ska få en nystart då den gamla ägaren årligen bara klippt ner den till hälften. Såg då att det på vissa ställen lossnat murbruk mellan teglet (5-10 ställen, 1-2 cm). Funderade på om man bara kan fylla i med ny murbruk/betong eller om man bara ska låta det va? Kommer
0 svar · 3,7k läst
Anna_H
Anna_H: Då behöver du laga uppifrån så att du inte bygger en pool...
6 svar · 4,0k läst
·
sam
sam: Till helgen tänkte jag lägga klinker i garaget. Har dock en fråga kring hur man gör runt den befintliga spygatten. Antar att jag borde sätta någon form av förhöjningsring eller klinkerram för att få allt i rätt höjd. Provade att köpa en förhöjningring, men den passade naturligtvis inte eftersom skruvarna går ner och förstör den annars runda formen. Se bild. Då spygatten är
0 svar · 2,6k läst
·
A
Arne999: Om jag sätter våtrumsfolie på väggar och låter den gå upp med ett överlapp på en regel där folien klämma med ångspärren så tycker jag ju att det känns helt onödigt med en ångspärr bakom folien. Vilken funktion ska den fylla??? Om det skulle komma fukt där så är den ju instängd...
9 svar · 3,4k läst
L
Londa: Vi ska bygga ett mindre garage 4 x 5 meter och plattan är redan gjuten och rör för el, vatten och värme indraget. Garaget ska ha träfasad och ha lutande tak - relativ enkel konstruktion. En byggare föreslog att vi har en "sockel" i lättbetong, som förstås putsas, längst ner. Min fråga: Hur tjock bör den lättbetong sockeln vara? och hur hög? Vi bor i Skåne. Isolerar man på insidan
0 svar · 2,1k läst
I
ion: Känns som byggmaterialshandlarna behöver träffas och komma överens om vad som är vad. Och så kan de ju börja saluföra 50mm stålprofil, om inte annat så i 150mm längden som man kan stoppa i de där fyrkantiga sakerna. Jag var och inhandlade några bitar 50 x 50 x 2 mm.
14 svar · 6,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.