Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Nu behöver jag lite hjälp av alla kunniga människor på byggahus forum.Hur bygger jag intill skorstenen utan att riskera att panelen tar eld? Skorstenen kan bli ganska varm och jag är tveksam till hur nära jag kan ha träpanel och som ni kan se på bild 3 har jag sjukt svårt att bygga något mellan skorstenen och väggen då jag endast har 20 cm emellan. Vet ni någon finurlig lösning på detta lilla dilemma?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Prata med sotaren så får du troligtvis bästa svar.
Man får ha panel, men inte bärande träbjälkar, i kontakt med skorstenen.
Blir den dock mycket varm, över 80 grader, bör man nog undvika även panel av ren självbevarelsedrift.
Lämna lite springa istället för att lägga panelen direkt mot skorstenen.
Blir den dock mycket varm, över 80 grader, bör man nog undvika även panel av ren självbevarelsedrift.
Lämna lite springa istället för att lägga panelen direkt mot skorstenen.
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Tack för era svar! Kanske finns det någon sotare här på forumet som vet mer ingående hur man skall lösa detta på ett snyggt sätt? Vad tror ni om att använda en Mineritskiva mellan panelen och skorstenen? eller sätta upp sten plattor runt om för att vara på den säkra sidan. Skorstenen är bara gjord av lecablock,
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
När jag hade brandskyddskontroll i vintras anmärkte kontrollanten även på panel som låg mot skorstenen.mycke_nu skrev:
Det var då en isolerad stålskorsten.
50 mm skulle det vara mellan golv- och takbrädor och skorstenen.
Så jag fick såga upp runt om.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Tack för tipset, beskriv gärna lite utförligare hur du tänker. Det verkar vara en snygg lösning på det smala utrymmet på 20 cm. kanske sätta upp en platta lite närmare och "limma" upp några små betong block som man formar till.Lago skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det enklaste är väl att regla med stålreglar och sedan sätta gipsskivor.
Spackla och måla är också tillåtet
Spackla och måla är också tillåtet
Min sotare tvingade mig att såga av takstolar (ej bärande typ...) som gick emot skorstenen. Däremot var det helt ok att ha takpanel direkt mot skorstenen i källaren.
Det verkar variera från sotare till sotare och vilket humör de är på.
Det verkar variera från sotare till sotare och vilket humör de är på.
Kanske redan är klart men om inte så tänkte jag att man sätter 50 skivor som bakstycke och 100 på framsidan den är lätt att forma, men lite varsamt eftersom det bara är 20 cm att gå på, framsidan putsas som vanligt likt muren, det snyggaste du kan göra tycker jag är att lägga på 10cm på hela muren och knacka bort putsen i ev nicher, men det blir ju en helt annan operation, sänder lite bilder på min egen murstock som ett exempel.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vilken religion är detta, Lago?
50 skivor som bakstycke och 100 på framsidan. Det blir 150 skivor. Dyrt. Jobbigt att sammanfoga alla de skivorna tänker jag. Att inte tänka på att hantera så många skivor som kanske väger 15 kilo styck, det blir över två ton material!Lago skrev:Kanske redan är klart men om inte så tänkte jag att man sätter 50 skivor som bakstycke och 100 på framsidan den är lätt att forma, men lite varsamt eftersom det bara är 20 cm att gå på, framsidan putsas som vanligt likt muren, det snyggaste du kan göra tycker jag är att lägga på 10cm på hela muren och knacka bort putsen i ev nicher, men det blir ju en helt annan operation, sänder lite bilder på min egen murstock som ett exempel.
Dålig idé.