Jag har byggt en utbyggnad på 3x4meter som är en gjuten platta ihop med köket. Utbyggnaden kommer ha badrum och tvättstuga med en vägg emellan (som inte är på plats än)

Nu är det dags att isolera väggarna och taket och jag funderar då på hur jag ska göra med ångspärren och tätskiktet. Jag kommer ju sätta våtrumsduk på badrumsdelen, väggar golv. Tvättstugedelen sätter man väll tätskikt på golvet antar jag i samma svep som duken i badrummet? För att få ett stopp nån stans så antar jag att jag måste sätta en tröskel vid dörren in till köket för att vådrumsduken ska kunna vikas upp.

Så frågan är var jag sätter ångspärr? Jag kan ju inte gärna sätta ångspärr i väggarna i badrummet för då blir det ju Ångspärr->45mm isolering->skiva->våtrummsduk...dvs två tätande material

Samtidigt måste man väll få ihop ångspärren i taket med våtrumsduken på nått sätt så det inte blir en glipa. Sätter man ångspärren i taket och sedan 45or och 45 isolering på tak och väggar så försvinner ju plasten bakom..

Enklast är väl att bygga badrummet som ett rum i rummet, alltså en luft spalt (typ 20mm?) mellan badrummets väggar och ytterväggen med ångspärr.
Om man bara använder 45mm reglar så ska dom nog fästas ordentligt i ytterväggen med distanser för att det ska bli stadigt.
45mm isoleringen är väl lika bra att skippa då.

Att få ångspärren ihopfogad med våtrummsspärren är nog ganska knepigt, men är väl ok om man lyckas med det.

Det går bra att ha både ångspärr och våtrumsfolie om du använder moderna täta våtrumsfoliesystem.

injonil skrev:
Det går bra att ha både ångspärr och våtrumsfolie om du använder moderna täta våtrumsfoliesystem.
Hmmm, ska ångspärren vara på insidan (mot rummet) av 45mm isoleringen då?

Finns ju alltid en liten risk för kondens om fuktig luft kommer mellan plastskikten som då inte kan torka.
= det måste vara helt tätt mellan ångspärren och våtrumsfolien! Och ingen fukt får helle byggas in.

Eller är det inte så noga?

För typ 3 år sedan var reglerna så att det var ok att ha ångspärr om man sätter minst 28 mm distans (45 mm i ditt fall) så ångspärr borde inte vara något problem om reglerna inte har ändrats.

Ångspärr skiva våtrumsfolie. Gå ihop med övrig ångspärr där väggarna ansluter mot ytterväggen. Inget organiskt mellan ångspärr och folie..

För typ 3 år sedan var reglerna så att det var ok att ha ångspärr om man sätter minst 28 mm distans (45 mm i ditt fall) så ångspärr borde inte vara något problem om reglerna inte har ändrats.
Då ska det väl vara ventilerat = ett par öppningar på passliga ställen så luften kan bytas?

RoBo skrev:
Ångspärr skiva våtrumsfolie. Gå ihop med övrig ångspärr där väggarna ansluter mot ytterväggen. Inget organiskt mellan ångspärr och folie..
Det tycker jag låter ok.
Då ska alltså ångspärren vara på insidan av all isolering och eventuell plywood?!

Det va flera varianter..ser inte riktigt vad ångspärr har att göra bakom våtrumsfolien. Låter ju som maximal risk för problem. Om man nu ska göra så... hamnar folien precis bakom gipsskivan så kommer ju även alla rördragningar kommer "punktera" folien (och tätas i möjligaste mån..)

Vad gäller för tätskiktet på plattan? Antar att jag måste ha en tröskel för att få en uppvikt kant nånstans?? Och om jag inte vill ha nån tröskel mellan tvätt delen och toan så måste jag helt enkelt lägga våtrumsfolien på hela golvytan

Arne999 skrev:
Det va flera varianter..ser inte riktigt vad ångspärr har att göra bakom våtrumsfolien. Låter ju som maximal risk för problem. Om man nu ska göra så... hamnar folien precis bakom gipsskivan så kommer ju även alla rördragningar kommer "punktera" folien (och tätas i möjligaste mån..)
Jag skulle nog välja alternativet med luftspalt mellan badrumsväggen och ytterväggen med plast.
Men jag är bara en glad amatör :)

Arne999 skrev:
Vad gäller för tätskiktet på plattan? Antar att jag måste ha en tröskel för att få en uppvikt kant nånstans?? Och om jag inte vill ha nån tröskel mellan tvätt delen och toan så måste jag helt enkelt lägga våtrumsfolien på hela golvytan
Då måste du nog sätta våtrumsfolie över hela golvet om du ska göra det "ordentligt".
Finns det golvbrunn i tvättdelen? då tycker jag det är måste med tätskikt.

Jag vet inte hur ditt badrum/tvättrum ser ut, men finns det risk att det ligger vatten ofta i dörrhålet mellanbadrummet och tvättdelen? Om inte så är det i praktiken ganska onödigt med tätskikt.

Uppvik vid tröskel tycker jag ofta är ganska löjligt i större badrum med dusch långt från dörren. Tröskeln blir aldrig våt, kanske man har en översvämning vart 10:de år, so what, det torkar nog upp.

Men görs det inte enligt bestämmelserna så blir man väl stämd...

Om jag sätter våtrumsfolie på väggar och låter den gå upp med ett överlapp på en regel där folien klämma med ångspärren så tycker jag ju att det känns helt onödigt med en ångspärr bakom folien. Vilken funktion ska den fylla??? Om det skulle komma fukt där så är den ju instängd...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.