Hejsan!
Jag har skrivit om detta problem i fönsterforumet men hoppas på bättre lycka här.. Inte mening att spamma ☺
Jag använder för närvarande täckbrädor av trä för att hålla fast glaskasetter i mitt uterum, men dessa funkar inge bra o har börjat ruttna och spricka.
Jag är på jakt efter täckbrädor i nåt material som är underhållsfritt och som klarar vatten utan problem (plast kanske?). De nuvarande är i måtten ca 10mm tjock, 100mm bred samt upp till 2000mm lång.. Så nånting liknande hade vart toppen.
Jag hitta ett företag långt söderut (http://www.scandinavianplank.se/sida1.html)
Men dessa blir väldigt dyra o frakta till dalarna 😕
Väldigt tacksam för tips på vad jag kan använda.. Jag bifogar en bild då de säger mycket har jag hört ☺
Jag har skrivit om detta problem i fönsterforumet men hoppas på bättre lycka här.. Inte mening att spamma ☺
Jag använder för närvarande täckbrädor av trä för att hålla fast glaskasetter i mitt uterum, men dessa funkar inge bra o har börjat ruttna och spricka.
Jag är på jakt efter täckbrädor i nåt material som är underhållsfritt och som klarar vatten utan problem (plast kanske?). De nuvarande är i måtten ca 10mm tjock, 100mm bred samt upp till 2000mm lång.. Så nånting liknande hade vart toppen.
Jag hitta ett företag långt söderut (http://www.scandinavianplank.se/sida1.html)
Men dessa blir väldigt dyra o frakta till dalarna 😕
Väldigt tacksam för tips på vad jag kan använda.. Jag bifogar en bild då de säger mycket har jag hört ☺
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
@breakman javisst.. ska höra mig för.. dom skulle ju helst va så tunna som möjligt o komposit trall brukar väl minst vara 22mm? :/
@pelpet ja de lät ju inte dumt.. men dyrt.. får fundera på den
tack för tipsen.. keep em coming
@pelpet ja de lät ju inte dumt.. men dyrt.. får fundera på den
tack för tipsen.. keep em coming
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Säkert att du inte skojar?creepah skrev:
Trä har ju funkat utmärkt i tusentals år.
Om du ser dig om i ditt vackra landskap ser du väl nästan bara trähus?
Trä med lite ytbehandling håller i hundra år, så förstör inte huset med en massa plastlister!
Grundning med Jotuns Trebitt rekommenderas. Det är grundolja som inte är vattenbaserad utan riktiga grejer.
Måla sedan med färg som är avsedd för fönster.
@knockonwood haha nä jag skojar inte.. de är dåligt med utskick (heter de så?) på taket.. så även vid vertikalt regn hamnar mycket på dessa brädor. en idé är ju o slita loss allting o olja o måla men eftersom skicket blivit så pass dåligt på vissa ställen kändes det mer vettigt att köpa nytt.. o då passa på o handla nåt som inte ruttnar
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag kände en överläkare i Skene en gång, som byggde en fin villa.
Fönstren var i teak, inte i furu som alla vi andra har.
Fundera på teaklister! De ruttnar inte, men kostar en slant.
Annars vet jag att i England, där man inte har så mycket skog, gör man mycket lister och bräder, för t.ex. underspikning och innertak, i plast.
Men vad det heter och var man får tag i sådant vet jag inte.
Fönstren var i teak, inte i furu som alla vi andra har.
Fundera på teaklister! De ruttnar inte, men kostar en slant.
Annars vet jag att i England, där man inte har så mycket skog, gör man mycket lister och bräder, för t.ex. underspikning och innertak, i plast.
Men vad det heter och var man får tag i sådant vet jag inte.
Klicka här för att svara