Är det någon som vet var man kan hitta asbest vad gäller äldre kakelugnar och rökgångsanslutningar/skorstensanslutningar?
Förresten, vad är skillnaden mellan rökgångsanslutning och skorstenanslutning, eller menar man samma sak? Dvs anslutning mellan eldstad och själva rökgången i skorstenen/murstocken?
Har hört att man kan finna asbest vid/i gamla kakelugnar och rökgångsanslutningar/skorstensanslutningar, men jag har inte förstått var man hittar detta isåfall och i vilken form asbesten då är? Som isolering? I bruket?
Anledningen till min fråga är att jag hittat någon form av löst material i botten av en murad kanal som numera används som frånluftskanal, men som tidigare använts som rökkanal. Kan tänka mig att det stått en kakelugn här tidigare. Funderar på om det lösa materialet kan vara rester från någon form av asbestisolering mellan tidigare kakelugn och rökkanalen. Eller så är det helt enkelt bara gammal "skit", dvs en mix av murbruk, skräp, sot.
Tacksam för tips och goda råd!

Och, ni som irriterat er på att jag frågat om asbest tidigare, det var länge sen nu och jag eftersöker endast konstruktiva svar.