Hej!

Liiite osäker på om det här blev rätt forum, men jag chansar!

Jag har ett helt "naket" rum med betonggolv, betongväggar och betongtak som jag tänkt bygga om till ett sovrum. Jag har tänkt att köra gips och OSB för väggar, furugolv (som jag själv kommer behandla) med golvvärme (har inte bestämt om jag kör el eller vatten) samt eventuellt innertak (kanske behåller det skrovliga betongtaket).

Vad jag är fundersam över är vilken ordning som är smidigast att göra detta - jag har hört att "uppifrån och ned", dvs. först tak, sedan väggar och sist golv, är en bra praktik men vill höra om någon har erfarenhet av något annat :)

Relevant är nog att jag tänkt ställa in ett badkar i sovrummet (avlopp och vatten finns, rör måste dock dras!)

Tack!

Redigerat:
Den ordningen som du beskriver låter bra tycker jag. :)
Målar du taket först slipper du färg på nya väggar och golv , när du fixar väggarna behöver du inte vara rädd om golvet utan bara taket osv.

• Gilla
Fredrik Elmegren
  • Laddar…
Det första är ju planering av infällt el och vatten. Men det kanske säger sig självt.

Jag kör faktiskt väggar-tak-golv. Men det är för att jag kör färdiga plattor till innertak och vill inte kladda på de när jag målar väggarna :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.