Är det någon som har erfarenhet av håltagningsmetoder?

Har en källarvägg i ren betong (385 mm tjock :wow:) där jag behöver skära upp ett antal hål för fönstermontering.
Arbetet kräver nog en professionell håltagningsfirma, men vilken metod är bäst?
Det bästa vore om det är både en damm- och ljudlös metod, men värderar nog mest en metod som i stort sett är ljudlös för att inte störa äldre boende i huset.
Vilka metoder står till buds rent praktiskt? Vattenskärning, laser, kedjeskärning?????

Förmodligen kommer de att vilja använda en diamantklinga för att såga upp hålen i väggen, blött, låter, vibrerar och dammar en del. Ljudlöst och dammlöst lär det inte vara oavsett metod, förvarna grannarna och informera om vad ni gör och hur länge ni kommer att hålla på så kommer det nog att gå bra.

Tack för svaret Perk, Det var just diamantskive- metoden som jag ville undvika.

Visst, det är det vanligaste och det fungerar men har själv de negativa upplevelser som du nämnde från tidigare håltagningsprojekt.

Frågan är; Finns det bara diamantskive- metoden tillgänglig på marknaden?

Nej det finns företag som utför kedjeskärning.
Bara lite dyrare...

Men knappast ljudlöst det heller.

Googlade lite och hittade denna metod-
Nu finns tydligen inte detta företag i södra Sverige men är det någon som har en uppfattning om metoden i sig kan användas med framgång i en källare (utan att fylla källaren med vatten :wow:).

Något särskilt man måste tänka på, om man hittar motsvarande företag/metod i min region?

http://www.delete.se/tjanster/haltagning-och-betongsagning/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.