Hej!
Börjar bli dags att ta tag i bryggprojektet nu när det är vinter. Jag har läst på om allt möjligt gällande stenkistor och även läst dom trådar som finns om bryggor här på forumet. Men det kvarstår ändå en del saker för en överdrivet vetgirig person som mig hehe.
Såhär ser det ut idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har tänkt mig att ta bort ca 2 meter av nuvarande bryggdäck och ersätta det med en stenkista rakt ut. Vill även lägga stockar längs båtens högra sida i bild, så kanten på stenkistan går ända in i länningen och blir inklädd så jag får en bra tilläggningsplats.
Måste finnas många här inne som har byggt stenkistor och har bilder under byggtiden på hur ni knyter ihop dom. hur ni stöttar upp en kaj som jag tänkt göra och fäster det i sten mm?
Bilder eftersökes tacksamt!
Jag har tänkt mig timra kistan som beräknas bli 5x2 meter, med laxknutar och även gänga ihop hörnens stående stockar i timret.
Känner mig ganska okej med hur kistan ska byggas men det jag är fundersam över är hur jag bäst göra kajen i länningen.
Tänkte mig gräva ur, lägga stock längs med båten och sedan stockar tvärs som går in under stenmassorna och på så vis låses fast.
Hur får jag tag i timmer? Eller stockar? Kan man köpa det på en såg eller måste man köpa direkt av någon med skog? har tillgång till egen såg men inga träd så att säga
En liten bild på hur jag menar att det ska bli:
Posta gärna bilder på hur ni byggt och kom med synpunkter!