Tänkte ta ner en bärande vägg hemma mellan kök och tv-rum för att det ska vara förberett för ett framtida köksbyte.

Har ett 2-pland hus med källare och vind byggt 1938.

Öppningen som blir är 4,2m. Är det någon som vet något bra program för att göra en beräkning för en limträbalk? Såg att Moelven hade någon app för detta. Funkar den?

Eller ska man bara fläska på och ta en grov rakare med sido balkar.

Alla kommentarer om att anmäla osv undanbedes då jag vet detta och har gjort bygganmälan för detta.

Efterfrågar dimensioneringshjälp.

/M

Men jag måste få säga att det var en konstig kommun. Vad var det de godkände om inte dimensionen på balken?

haavard skrev:
Men jag måste få säga att det var en konstig kommun. Vad var det de godkände om inte dimensionen på balken?

Inte så svårt, fyll i den fetaste limträbalken du hittar bara...

Moelvens program funkar bra. Det gäller bara att veta vad man ska knappa in för värden. Är det på nedervåningen öppningen ska göras?

mdab skrev:
Moelvens program funkar bra. Det gäller bara att veta vad man ska knappa in för värden. Är det på nedervåningen öppningen ska göras?
Japp det är på entré plan, har dock både källare, överplan och inredningsbar vind, satt med den men vetifasen vilka parametrar jag ska trycka in.

Om någon här ska hjälpa dig med dimensionering så behöver man veta storlek på övervåningen och placering av väggen. Om det bara är en bärande vägg och den ligger i mitten av huset är det enkelt att räkna på. Är det flera bärande väggar är det lite jobbigare.

memike skrev:
Inte så svårt, fyll i den fetaste limträbalken du hittar bara...
Då måste du också använda den fetaste balken. Annars gäller inte ditt påstående i #1 om att du har gjort en anmälan.

haavard skrev:
Då måste du också använda den fetaste balken. Annars gäller inte ditt påstående i #1 om att du har gjort en anmälan.

Det har du rätt i, tror dock inte kommunen kommer och tittar på en vägg som är bortplockad... Det är bara Svensk larvig formalia.

Nu har en konstruktör kollat på det, Blev dock rätt med mina egna beräkningar och samma dimension va det som behövdes :) sicken tur haha.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.