1 627 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Riva bärande vägg?
Tänkte ta ner en bärande vägg hemma mellan kök och tv-rum för att det ska vara förberett för ett framtida köksbyte.
Har ett 2-pland hus med källare och vind byggt 1938.
Öppningen som blir är 4,2m. Är det någon som vet något bra program för att göra en beräkning för en limträbalk? Såg att Moelven hade någon app för detta. Funkar den?
Eller ska man bara fläska på och ta en grov rakare med sido balkar.
Alla kommentarer om att anmäla osv undanbedes då jag vet detta och har gjort bygganmälan för detta.
Efterfrågar dimensioneringshjälp.
/M
Har ett 2-pland hus med källare och vind byggt 1938.
Öppningen som blir är 4,2m. Är det någon som vet något bra program för att göra en beräkning för en limträbalk? Såg att Moelven hade någon app för detta. Funkar den?
Eller ska man bara fläska på och ta en grov rakare med sido balkar.
Alla kommentarer om att anmäla osv undanbedes då jag vet detta och har gjort bygganmälan för detta.
Efterfrågar dimensioneringshjälp.
/M
Om någon här ska hjälpa dig med dimensionering så behöver man veta storlek på övervåningen och placering av väggen. Om det bara är en bärande vägg och den ligger i mitten av huset är det enkelt att räkna på. Är det flera bärande väggar är det lite jobbigare.
haavard skrev:
Det har du rätt i, tror dock inte kommunen kommer och tittar på en vägg som är bortplockad... Det är bara Svensk larvig formalia.
Nu har en konstruktör kollat på det, Blev dock rätt med mina egna beräkningar och samma dimension va det som behövdes
Klicka här för att svara